بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

اطلاعات کلیه فیش های تایپ شده از منابع:

شماره فیش (1)   کد (OD)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (?)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: تک آموز  tutorial

موضوع جزئی:  تعریف

  تک آموز  tutorial

 

  ابزار آموزشی چاپی یا درونخطی که برای تدریس نحوه ی استفاده از یک سامانه ی رایانه ای یا منبع الکترونیکی به مبتدیان ، معمولاً با شیوه ی گام به گام و خودآموز طراحی شده و غالباً با پرسش هایی در انتها برای آزمودن میزان مهارت فراگرفته شده ، همراه است .

« تک آموز درونخطی » به وسیله ی کتابداران آموزش و برای مساعدت به « دورآموزان » ( distance learners ) و دانشجویانی تهیه می شود که آموزش کتابخانه ای درونخطی را ترجیح می دهند .

مقایسه کنید با : help screen

شماره فیش (2)   کد (OD)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (?)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: online tutorial

موضوع جزئی:  تعریف

تک آموز درونخطی  online tutorial

 

  ابزار آموزشی در قالب الکترونیکی ( که معمولاً از طریق اینترنت دسترس پذیر است ) و هدف از طراحی آن این بوده که در یک فرایند گام به گام و گاهی تعاملی ، چگونگی استفاده از یک منبع بخصوص ( بعضاً یک فهرست درونخطی یا داده پایگاه کتابنگاشتی ) ، یا چگونگی استفاده از تمامی خدمات و منابع مورد نیاز در مقولات پژوهشی در یک رشته یا حوزه ی موضوعی بخصوص را به کاربران کتابخانه آموزش دهد . تک آموزهای درونخطی برای دانشجویان نامنویسی کرده در درس های آموزش ازدور ( که ممکن است قادر به حضور در کتابخانه برای کسب آموزش های کتابنگاشتی نباشند ) بسیار مفید می باشند و غالباً در طراحی ، شکل یگان بندی شده ( مدوله ) به خود می گیرند و در پایان هر یگان و واحد آموزشی ، یک خودآزمون به کاربران داده می شود تا بتوانند میزان پیشرفت خود را در محتوای آموزشی بسنجند .

مقایسه کنید با : pathfinder

شماره فیش (3)   کد (OD)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (?)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: help screen   wizard

موضوع جزئی:  تعریف

صفحه ی راهنما ، صفحه ی کمک  help screen

 

  یک پنجره یا چند پنجره ی متوالی در فهرست درونخطی ، داده پایگاه کتابنگاشتی ، یا دیگر برنامه ی کاربردی ، که راهنمایی هایی را برای کاربرانی که در یادگیری چگونگی استفاده از سامانه ، نیاز به کمک دارند ارائه می کند . اگر نرم افزار خوب طراحی شده باشد ، پنجره های راهنما « حساس به متن » هستند .

ویزارد ، راهنمای هدایت کننده  wizard

 

  جعبک محاوره ی حساس به متن که به صورت خودکار در برخی از برنامه های رایانه ای پدیدار می شود و از کاربر می پرسد که آیا در جای بخصوصی از برنامه ، به کمک نیاز دارد یا خیر ، و از این نظر با گزین فهرست راهنمای کاربر ( که می تواند در هنگام نیاز ، مواردی از آن را انتخاب کند ) تفاوت دارد . ویزارد را معمولاً ( در صورتی که کاربر آن را مزاحم بیابد ) می توان خاموش کرد .

شماره فیش (4)   کد (OD)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (?)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: pathfinder

موضوع جزئی:  تعریف

رهیاب ، رهجو  pathfinder

 

  کتابنگاشت موضوعی که برای هدایت کاربر در فرایند پژوهش درباره ی مقوله ی خاص ( یا در هر مقوله ای از حوزه یا رشته ی معین ) ، معمولاً به شیوه ای نظام مند و گام به گام ، و با استفاده از بهترین کشف افزارهایی که کتابخانه در اختیار دارد ، طراحی شده است . رهیاب ها ممکن است چاپی یا درونخطی باشند .

 نیز نگاه کنید به : topical guide

شماره فیش (5)   کد (EE)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (61-63)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: online/web tutorial

موضوع جزئی:  Check list

1- الف. آیا کتابخانه به توتریال های بیرونی پیوند داده اند(از طریق کارگزارن یا دیگر کتابخانه ها تهیه شده­اند)؟ بله/خیر

1- ب. چه موضوعات یا پایگاه های اطلاعاتی را پوشش داده اند؟ لیست:.........................

2- الف. آیا دسترسی به آنلاین توتریال تهیه شده در کتابخانه رایگان است؟ بله/خیر

2- ب. تمرکز توتریال ها برای چه موضوعاتی یا پایگاه های اطلاعاتی است؟ لیست: ............................

3- چه نرم افزارهایی برای ایجاد توتریال ها استفاده  شده است؟ لیست: .......................

4- آیا توتریال های تعاملی(نیاز کاربران را با جستجو انجام می­دهند و غیره) یا غیر تعاملی(تنها خواندن محتوا)؟ بله / خیر

5. آیا آزمون یا ارزشیابی در توتریال وجود دارد؟ بله/خیر

6- آیا در پایان توتریال بررسی می شود یا از کاربران درخواست بازخورد به شیوه های دیگر وجود دارد؟ بله/خیر

7- مخاطبان توتریال چه کسانی بودند؟ لیست: ..........

8- آیا محتوا قابل چاپ  هستند؟ آیا هیچگونه امکانات یادداشت برداری از توتریال وجود دارد؟ بله/خیر

شماره فیش (6)   کد (EE)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (61)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: online/web tutorial

موضوع جزئی:  تعریف

آنلاین توتریال برای راهبردهای آموزشی کتابخانه می توانید مفید باشند مطابق با ACRL آنلاین توتریال باید شامل تمرینات تعاملی همچون شبیه سازی یا سنجش باشد. اینها عمل یادگیری را فعال می کند و اجاز می دهد دانشجویان با پاسخگویی به آنچه فکر می کنند همزمان یادگیری شان را خودارزیابی کنند. آنلاین توتریال ها همچنین باید شیوه ای برای تماس با کتابدار برای سئوال یا بازخورد دادن درباره طراحی توتریال و مفید بودن آن بدهند.

در حالیکه مطالعه های پیشین نگاهی به نمونه های یادگیری فعال با توتریال داشته اند، آنها تمرکز روی کتابخانه های پزشکی دانشگاهی نداشته اند. پژوهش ها بر اهمیت یادگیری فعال با توتریال تأکید داشتند. یادگیری فعال در پژوهش ها شامل سئوالات در پایان قطعات توتریال، سئوالات یکپارچه درون قطعات توتریال، تمرینات به کار رفته  در قطعات توتریال، سئوال­های مورد درخواست برای استفاده پنجره ای مجزا، یا امکاناتی برای ارسال نتایج امتحان به آموزشگر را باشد.

شماره فیش (7)   کد (EE)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (61)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: online/web tutorial

موضوع جزئی:  تعیین هدف

هدف از پروژه حاضر تحلیل و شناسایی دسترس پذیری آزادانه به آنلاین توتریال ها تهیه شده بوسیله کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است. در واقع با تعیین موضوعات توتریال های ایجاد شده با کتابخانه های پزشکی، تعیین ویژگی های طراحی معمول به کار رفته در توتریال ها، بررسی مولفه های یادگیری فعال در توتریال های تهیه شده در کتابخانه مشخص شود.

شماره فیش (8)   کد (EE)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (61)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: online/web tutorial

موضوع جزئی:  روش

فهرست وب سایت­های کتابخانه هیا مرکزی علوم پزشکی تهیه شده در ؟ وب سایت تعدادx کتابخانه شناسایی شد. سپس سایت کتابخانه را با کلیدواژه های "“online tutorial” , “ tutorial” , “web tutorial”  جستجو شد و همچنین با نگاه سطحی یا مرور وب سایت هرگونه ارجاع به توتریال ردیابی شد.

با مرور متون پژوهشی پیشین برای تهیه  Check list ویژگی­های توتریال ها، فهرست هدفمندی برای مؤلفه های مؤثر در طراحی توتریال تهیه شد.که مجموعاً X سئوال برای بررسی وب سایتهای کتابخانه مورد نظر استفاده شد. 

چه کتابخانه های پزشکی خودشان توتریال تهیه کنند چه کارگزاران و دیگر کتابخانه ها آنها همه مورد بررسی قرار گرفتند در ضمن مؤلفه های یادگیری فعال هم در توتریال مورد بررسی قرار گرفتند. از نرم افزار اکسل برای تحلیل داده های استفاده شد. (مهم : این بخش دوباره بازخوانی شود)

شماره فیش (9)   کد (B)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (53-54)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: Electronic tutorial

موضوع جزئی:  تعریف

الکترونیکی توتر از جمله شیوه های دیگری که برای پاسخ به سئوالات از طریق وب در کتابخانه فراهم شده است. چند نوع نظام خدمات آنلاین توتریال وجود دارد: اولی پشتیانی آن را کتابخانه ها و یا موسسات آموزشی برعهده دارند و دومی تجاری هستند که ممکن با هزینه و  یا رایگان باشند. اولی قابل اعتمادتر و مؤثرتر است.

اگرچه هر دو به اندازه کافی برای سئوالات ساده خوب هستند. کتابداران مرجع باید به منظور مهیا شدن برای اینگونه ابزارها الکترونیکی آنها را خوب بشناسند.

توتریال به چه نحوی کار می کنند؟ شیوه های زیادی وجود دارد، اما شیوه های معمول خیلی مشابه برای هر دو نوع نظام خدمت توتریال عبارت است:

اول، کاربر با یک فهرست از موضوعات و زیر موضوعات مواجه است که سئوال خودش را محدود به  یک یا چند تا از آنها می کند. دوم، از دانشجو درخواست می شود تا سئوالات درون حزوة موضوعی که احتمالاً محدود شده است وارد نماید البته این محدودیت ها روی تاریخ، کشور، زبان و غیره را نیز می تواند اعمال کند. سوم یکی از سه مورد زیر ارائه می شود: الف. نیاز دانشجو را از طریق  آرشیو یا سئوالات متدوال برطرف می کند. ب. اغلب پیوند به دیگر منابع روی وب می دهد  که مناسب با نیاز کاربر هستند.  ج. اشتباه در پاسخ مناسب، دانشجو را وادار به اصلاح پرس و جوی خودش می کند.

شماره فیش (10)   کد (B)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (54)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: Electronic tutorial

موضوع جزئی: تعریف

فرآیند معمول پرکردن یک فرم آنلاین یا ارسال پست الکترونیکی سئوال ها به سایت توتر است. پاسخ از طریق پست الکترونیکی در 2 یا 10 روز دریافت می شود. تعدادی سایتها سریعتر و تعدادی هم کندترند. اما در هیج مورد پاسخ همزان موجود نیست. متخصصین به صورت داوطبانه در یک حوزه موضوعی ای معلمان و کتابدارن مسولیت را برعهد می گیرند. البته تعدادی از توتریال های تجاری خدمات شان به گروه خاصی محدود می شوند. از طرف دیگر سایت ها توتریال عمومی به اندازه کافی نیازهای متوسط کاربران روی شبکه را تأمین می کنند.

چه زمانی استفاده از سایتهای توتریال مناسب است؟ آن بستگی دارد. اگر برای پاسخ سئوال ارجاع آماده باشد درخواست آنها خوب هستند. در مقابل اگر درخواست برای بیشتر از 100 تا 150 واژه در پاسخ بطبد یا بخواهد نظام متمایل به محدود کردن  آن است. معمولاً جواب ارجاع به منابع پیشنهادی برای جستجو داده تا خود جواب بدهد.

 پس آنها مناسب اند برای پاسخ به سئوالات که امکان ارجاع به سئوالات متداول وجود دارد و همچنین برای سئوالات موضوعی که جواب کوتاه برای آن فراهم می شود.

 

شماره فیش (11)   کد (B)  شماره منبع (2)    شماره صفحه (55)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: tutorial educational Site

موضوع جزئی:  نمونه ها

توتریال های تجاری قابلیت اعتماد به آنها چگونه است؟ کتابخانه ها به طور معمول قابل اعتماد هستند اما در مورد کیفیت پاسخ گویی به سئوالات توتریال های تجاری توسط کسانی که به صورت مستقل به آن جواب داده می شود. همیشه درست نیست. البته توتریال های تجاری امکان بررسی کسی پاسخ داده است را به کاربر می هند.

از طرفی دیگر مشکل سرعت پاسخ گویی مطرح می شود که اگر درخواست ساده باشد ممکن چند لحظه بیشتر طول نکشد، اما اگر پیچیده باشد آن ممکن مقدار وقت ببرد و در حقیقت ممکن دانشجو هرگز پاسخ را دریافت نکند.

به طور بی طرفانه در تعدادی موارد توترهای تحاری در زمان سریعتر نسبت به سایت های کتابخانه عمل می کند .

کتابداریان برای یادگیری بیشتر درباره تنظیمات سایتهای توتریال خودشان باید به بررسی نقاط خوب و بد عملکرد های توتر های تجاریی بپردازند.

شماره فیش (12)   کد (B)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (76-77)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی:  آموزش وب بنیاد Web-Based Instruction

موضوع جزئی:  تعریف

امروزه وب بعنوان ابزاری منحصر به فرد، کتابخانه ها را در امر آموزش کاربران کمک می­کند، این در حالی است که بوسیله وب می توان انواع روش های آموزشی، تحت موضوعات طبقه بندی شده مانند آشنایی با کتابخانه ها، ارائه خط مشی های مجموعه سازی، کاوش وب (در فصل بعدی بیشتر  توضیح داده می شود) و روش های خود آموزی را ارائه کرد. همچنین از طریق آموزش وب بنیاد (توسط وب) کتابخانه قادر خواهد بود برخلاف گذشته با افرادی که از راه دور تحت آموزش هستند تعامل و ارتباط برقرار کنند. برخی از موضوعات عمومی که این طریق (وب) ارائه می شود شامل طریقه جستجو در فهرستهای کتابخانه ای، آموزش مهارتهای سواد اطالعاتی، جستجوی نشریات و مقالات مجلات مختلف و نرم افزاری های خاص جستجوی پایگاه های داده آن لاین می شود. به مجرد چنین خدماتی بایستی برنامه های آموزشی تحت وب به طور پیوسته روز آمد شوند، چرا که روز آمد سازی و تغییرات که بطو دائم در نحوه اشتراک و کارکردهای پایگاه های آنلاین صور ت می پذیرد امکان دارد در آموزش کاربران تأثیر گذار باشد.

شماره فیش (13)   کد (B)  شماره منبع (1/1)    شماره صفحه (78-79)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش وب بنیاد Web-Based Instruction

موضوع جزئی:  خط مشی کمیته ارتباطات ACRL برای بهبود وضعیت آموزش کتابداری وب بنیاد

1- ارائه طرح و شمایی واضح، برای نیل به اهداف معقول و قابل دسترس

2- ارائه تعاریفی روشن از اصول کار

الف: بازتاب اهداف دوره های آموزش

ب: امکان یادگیری مستمر و غیر مستمر را ایجاد کنند، بطوری که خود آموزان بتوانند قسمتها و بخش های مورد نیاز را انتخاب و مطالعه نمایند و یا راه دیگری را برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود انتخاب کنند.

3- شامل ارائه تمرینهای تعاملی جهت یادگیری فعال، می باشد. مانند تقلید (از نمونه ها) و دستکاری متغییرها، ارائه آزمون های جهت سنجش میزان یادگیری و شناخت از میزان بکارگیری کاربران از اصول گفته شده است. از این طریق مسائل توسط خودآموزان حل خواهد شود و آنها را قادر خواهند ساخت:

الف: تمرینهای دروس ارائه شده (از رطریق وب سایت) را پاسخ دهند.

ب: میزان یادگیری خودشان بسنجند.

ج: یادگیری آنها، یادگیری مفهومی باشد(فهم اصل مطلب) نه یادگیری سطحی.

(ادامه در فیش 14)

شماره فیش (14)   کد (B/OR)  شماره منبع (1/1)    شماره صفحه (78-79)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش وب بنیاد Web-Based Instruction

موضوع جزئی:  خط مشی کمیته ارتباطات ACRL برای بهبود وضعیت آموزش کتابداری وب بنیاد

(ادامه فیش 13)

د: قادر به بازخورد مطالب باشند.

4- از آنجایی که مهارتهای اطلاعاتی جنبه های مختلفی را شامل می شود به رموز کار و مسائل پشت پرده نیز آشنا باشند.

5- تا آنجایی که امکان دارد زبان مشترک و موضوعات مشابه را در یک جا دسته بندی کرده و نگران نگهداری و حفظ اینگونه اطلاعات نباشند چرا که :

الف: این مهاتها و اطلاعات مرتبط با زندگی خودآموزان باشند.

ب: این مهارتها و اطلاعات بدور از لفاظی و اطناب خواهد بود.

ج: این مهارتها و اطلاعات باعث خواهد شد که خود آموزان در راه رسیدن به اهداف و علایق خود استوارتر باشند.

6- امکان ارتباط با یک کتابدار بوجود خواهد آمد.

7- با تطبیق مطالب آموزشی با مهارتهای خوآموزان مطالب را می توان بصورت یک دوره آموزشی رسمی ارائه کرد.

بعلاوه از این طریق می توان تجارب زیادی را درباره نحوه استفاده از منابع طالاعاتی در اشکال گوناگون به خوآموزان ارائه داد. این امر نیز به نوبه خود ارتقاء سطح برنامه آموزشی مؤثر است.

شماره فیش (15)   کد (B)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (82)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه آموزشی Tutorial

موضوع جزئی:  تعریف

هدف از اجرای برنامه آموزش پیوسته گام به گام رسیدن به یک هدف نهایی می باشند دانشجویان بایستی از محتوای مطالب مدت زمان اجرای برنامه آموزشی،  و پلاگ اینها (Plug-Ins) لازم جهت مشاهده آن آگاهی یابند همچنین می توان از این کلاس های آموزش برای ارزیابی مطلالب آموزشی بهره جست طبق ترجمه فوق پس ما برنامه آموزشی آنلاین کتابخانه های مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کشور را بررسی خواهیم کرد.

شماره فیش (16)   کد (B)  شماره منبع ()    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی:

موضوع جزئی: 

شماره فیش (17)   کد (B)  شماره منبع ()    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی:

موضوع جزئی: 

شماره فیش (18)   کد (B)  شماره منبع (6)    شماره صفحه (PP)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: بررسی وب سایت های کتابخانه ها

موضوع جزئی:  پیشینه های پژوهشی به زبان فارسی

1- اصغری پوده، احمدرضا(1380). بررسی عناصر و ویژگی های مطرح در طراحی وب سایت کتابخانه های دانشگاهی. (پایان نامه کارشاسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی). دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. در دوره چهارم شماره 4.  1380 فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی مقاله دارد

2- فرودی، نوشین.(1380). ارزیابی صفحات وب کتابخانه های دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی.(پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی). دانشگاه علوم پزشکی ایران. دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی.

3- فتاحی، رحمت الله. حسن زاده، محمد. "نظر سنجی از کتابداران متخصص پیرامون شیوه­های سازماندهی اطلاعات در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی گزارشی از مرحله دو یک طرح پژوهشی". مجموعه مقالات همایش های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران. 1384.

4- حیاتی، زهیر. ورع، نرجس. "بررسی وضعیت صفحات خانگی کتابخانه های دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری". فصلنامه کتاب. 72. 1386.

5-  ایلخانی،شکوفه. "کارایی اطلاعات منتشره در صفحات خانگی در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی شهر تهران" .(پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. 1379.

6- رضایی شریف آبادی، سعید. فرودی، نوشین. "ارزیابی صفحات وب کتابخانه دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی" فصلنامه کتاب. دوره سیزدهم 4. 1381.

...

خانم رفوا اگر بتونیم ما پژوهش های فارسی روی وب سایت کتابخانه ها کار شده را گردآوری کنیم به فرآیند کاریمان کمک می کند.

شماره فیش (19)   کد (PP)  شماره منبع (1)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش کتابخانه ای

موضوع جزئی:  آموزش مبتنی بر وب

گزارشی است از بررسی 19 برنامه آموزشی مبتنی بر وب کتابخانه که توسط کمیته آموزش انجمن کتابداران آمریکا بعنوان آموزش آنلاین کتابخانه ای انتخاب شده بود، همه آنها به جزء یکی برای آموزش تحصیلات تکمیلی بودند. وب سایتها را از نقطه نظرات زیر مورد بررسی قرار دادند:

رشته­ها تحصیلی مرتبط، یادگیری فعال، یادگیری مشارکتی، انواع رسانه های آموزشی، مفاهیم مقابل ؟، دسترسی برای درخواست کمک از کتابدار.

نتیجه کتابداران باید محیط یادگیری مبتنی بر وب را برای توتریال تحلیل کنند و بهترین نقطه شروع تهیه یک راهنما برای طراحان صفحات وب است و در عین حال نیاز خواهند داشت برای آینده بهتر این راهنماها را توسعه بدهند.

منبع چکیده:

1- Dewald-N-H. “Transporting good library instruction practices into the Web environment: an analysis of online tutorials”. Journal-of-Academic-Librarianship. 25 (1) Jan 1999, p.26-31. tbls. refs.

شماره فیش (20)   کد (PP)  شماره منبع (3)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی مبتنی بر وب

موضوع جزئی:  مولفه های فعال یادگیری

گزارشی از بررسی کارایی برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برای آموزش سواد اطلاعاتی است. در این بررسی برای دانشجویان تازه وارد دو نوع آموزش سنتی (سخنرانی و کلاس) را با برنامه های آموزشی مبتنی بر وب مورد مقایسه قراد گرفت.

نتایج دانش از هر دو روش رضایت داشتند و بنا شد از هر دو روش برای آموزش سواد اطلاعاتی استفاده شود.  

منبع چکیده:

5- Nichols,-James; Shaffer,-Barbara; Shockey,-Karen. “Changing the face of instruction: is online or in-class more effective?”. College-and-Research-Libraries. September 2003; 64(5): 378-388.

شماره فیش (21)   کد (PP)  شماره منبع (4)    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی:

موضوع جزئی: 

منبع چکیده:

4. Bartlett- Bragg, Anne. 2006. Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster information learning with social software. Http://www.dream.sdu.dk/uploads/files/anne%20BartletteBagg.pdf

شماره فیش (22)   کد (PP)  شماره منبع (5)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش سواد اطلاعاتی

موضوع جزئی:  شیوه های آموزش

گزارشی از ارزیابی پروژه ای که در دانشگاه ملبورن در سال 2002 است که برنامه های آموزش سواد اطلاعاتی برای دانشجویان دپارتمان هنر مورد ارزیابی قرار داده است. هر یک از سه نوع برنامه های مختلف ارائه شده را شرح داده است:

جلساتی که به کمک کامپیوتر برپا می شد؛ کلاس های با شرح آموزشیار ارائه می شد؛ کلاس هایی که با برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برپا می شد.

در این مقاله از نظر روش شناسی و نتایج ارزیابی پروژه برنامه های آموزشی بحث شده است

منبع چکیده:

6- Salisbury,-Fiona; Ellis,-Jenny. “Online and face-to-face: evaluating methods for teaching information literacy skills to undergraduate arts students”. Library-Review. 2003; 52(5 and 6): 209-217.

شماره فیش (23)   کد (PP)  شماره منبع (7)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین آموزش از راه دور  

موضوع جزئی:  توصیف

این پژوهش برای بهبود سطح پژوهش دانشجویان آموزش از راه دور جهت استفاده از کتابخانه از طریق اینترنت انجام شد. مروری بر برنامه های آموزشی در 6 بخش ارائه کرده است و تجربیاتی را که برای ایجاد برنامه های آموزشی آنلاین دانشجویان از راه دور داشتند را  بعنوان یک مدل برای سایر مؤسسات به اشتراک گذاشته است.

منبع چکیده:

7- Hayworth,-Gene; Brantz,-Malcolm. “Developing an online library instruction program: ACC's online library tutorial”. Colorado-Libraries. Winter 2002; 28(4): 39-42.

شماره فیش (24)   کد (PP)  شماره منبع (8)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین آموزش از راه دور  

موضوع جزئی: توصیفی

شرحی از برنامه های راهبردی چند سطحی برای دستیابی کاربران مهندسی به خدمات کتابخانه هر کجا که هستند که شامل ایجاد چندین نوع ابزار مبتنی بر وب همچون: برنامه آموزشی کاملاً آنلاین برای کمک به دانشجویان کارشناسی جدید الورود، برنامه های آموزشی تخصصی برای کاربرانی که نیاز دارند تنها سریع آموزش چگونگی استفاده از ابزار خاص را فرا بگیرند، و راهنماهای موضوعی برای موضوعات میان رشته  ای.

در واقع روندی در پیش گرفته تا کاربران کتابخانه اطلاعات و کمک در وب سایت بیابند.

منبع چکیده:

8- Ardis,-Susan-B. “Internet engineering reference: an academic strategy“. Reference-Librarian. 2001; (74): 75-89.

شماره فیش (25)   کد (PP)  شماره منبع (9)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش کاربران

موضوع جزئی:  مقایسه دو برنامه آموزشی

گزارش بررسی طراحی شده برای مقایسه دو شکل برنامه آموزش کتابشناختی سنتی و برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه است. جامعه آماری دانشجویان سال اولی هستند که در کلاس های آموزشی شرکت نکرده بودند. نتایج اختلاف قابل توجهی بین این دو روش نشان نداد. اگرچه دانشجویان به برنامه های آموزشی آنلاین تمایل بیشتری نشان می دادند. (دانشجویان در هر دو گروه آموزشی شرح داده شده به یک اندازه توانایی استفاده از منابع را پیدا کرده بوند). من این بخش را تردید دارم:

 (Students in both groups showed fairly strong confidence in their ability to use the resources demonstrated in the instruction that did not correspond with their post-test scores.)

در نتیجه بررسی های بیشتر در این مورد برای سطوح اطمینان و استفاده از کتابخانه نیاز است.

منبع چکیده:

9- Holman,-Lucy. “A comparison of computer-assisted instruction and classroom bibliographic instruction”. Reference-and-User-Services-Quarterly. Fall 2000; 40(1): 53-60.

شماره فیش (26)   کد (PP)  شماره منبع (10)    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش اطلاعات

موضوع جزئی:  کارآرای برنامه های آموزشی

مطابق با چشم انداز کتابخانه فلچر دانشگاه ایالتی آریزونا کارایی آموزش اطلاعات را در میانه های 1999 تا میانه های 2000 مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی اعضای دپارتمان ها و کتابداران موضوعی مشارکت داشتند. برنامه­های آموزشی شامل کلاس مهارتهای پایه، دوره های مداوم آموزشی تدریس شده بوسیله کتابداران  نتایج این بررسی برای برنامه ریزی­های آینده مورد استفاده قرار گرفت.

منبع چکیده:

10- D'Angelo,-Barbara-J. “Integrating and assessing information competencies in a gateway course”. Reference-Services-Review. 2001; 29(4): 282-293.

شماره فیش (27)   کد (PP)  شماره منبع (11)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی

موضوع جزئی:  ارزشیابی نسبت به سنتی

دانشگاه دکین برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی را ایجاد کرد و آنها را اسمارت سرچر نامید که بخشی از برنامه های مهارتهای اطلاعاتی کتابخنه در بعداز 2000 بود. گزارش نتایج بررسی مقایسه و ارزیابی این روش آموزشی با نوع سنتی عادی بود. که دانشجویانی که بصورت رو در رو آموزش می بینند نسبت به آنهایی کاملاً با برنامه های آموزشی آنلاین آموزش دیده اند متوسط نمره پس آزمون بالاتری کسب کرده اند و دانشجویان تمایل به جلسات کتابخانه ای رو یا رو بیشتر درباره مهارتهای کتابخانه ای نشان می دهند تا آنهایی که در جلسات برنامه های آموزشی آنلاین دارند. 

منبع چکیده:

11- Chrukovich,-Marion; Oughtred,-Christine. “Can an online tutorial pass the test for library instruction?: an evaluation and comparison of library skills instruction methods for first year students at Deakin University”. Australian-Academic-and-Research-Libraries. March 2002; 33(1): 25-38.

شماره فیش (28)   کد (PP)  شماره منبع (12)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: کاربرد برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی

موضوع جزئی:  توصیف

گزارش برای همکاری بین کتابداران و دپارتمان دانشکده سنگال (تورنتو) برای توسعه و کاربرد برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی برای دانشجویان سال اول که از فناوری مبتنی بر وب استفاده شده بود. اهداف بحث شده شامل افزایش آگاهی دانشجوی از منابع کتابخانه و افزایش سطوح سواد اطلاعاتی و مهارتهای جستجوی پایه است.

منبع چکیده:

12- Donaldson,-Kelly-A. “Library Research Success: Designing an Online Tutorial To Teach Information Literacy Skills to First-Year Students”. Internet-and-Higher-Education; v2 n4 p237-51 Win 2000.

شماره فیش (29)   کد (PP)  شماره منبع (13)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه آموزشی آنلاین سواد اطلاعاتی

موضوع جزئی: امکان سنجی

 قابلیت امکان سنجی می تواند نقش با ارزشی در بهبود کارآیی آموزشی سواد اطلاعاتی آنلاین، در حالیکه مؤلفه اصلی طرح بررسی گسترده تر است. هدف این مقاله مطرح کردن امکان سنجی برنامه آموزشی آنلاین سواد اطلاعاتی برای دانشجویان ورودی جدید کارشناسی کتابخانه ویلفرد لویر است.

دو تا کتابخانه انجام برنامه سواد اطلاعاتی را برعهده گرفتند تا اهداف، ایجاد و اجرای نسبتاً کم ولو مؤثر، شیوه های امکان سنجی را تعیین کنند. یافته ها: فراهم کردن اطلاعات جزئی برای استفاده آسان برنامه های آموزشی علاوه بر سطوح رضایت کاربر نسبت به محتوی و طراحی سنجیده می­شود. یافته ها با تجدید نظرهای بعدی و افزایش برنامه های آموزشی آنلاین تعیین شدند. نتایج ارزیابی پرسشنامه های توزیع شده در بین دانشجویان برای برنامه های آموزش اجراء شده مؤلفه های موفقیت امکان سنجی در توسعه مؤثرتر ابزارهای یادگیری را مشخص کرد.

منبع چکیده:

13- AUTHOR: Bury-Sophie; Oud-Joanne. “usability testing of an online information literacy tutorial”. Reference-Services-Review. 33 (1) 2005, pp.54-65. refs.

شماره فیش (30)   کد (PP)  شماره منبع (14)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین

موضوع جزئی:  توصیف

خدمات کتابخانه پژوهشی دانشگاه لندن نهاد جدیدی است برای شکل دهی همکاری نزدیکتر کتابخانه مجلس سنا و کتابخانه های مؤسسات آموزش عالی است. شمار ترکیب مجموعه های آنها تقریباً 3 میلیون جلد در موضوعات هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی را پوشش می دهد.

این مقاله ایجاد برنامه­های آموزشی آنلاین برای بهبود پشتیبانی از پژوهشگران بوسیله آموزش فراهم شده که دسترس پذیر در همه زمان ها از هر رایانه ای شخصی به واسطه ارتباط به اینترنت و بدون نیاز به گذر واژه را توصیف می کند.

منبع چکیده:

14- Burn-Sarah. “Creating the library research skills tutorial at the University of London”. Assignation-. 22 (2) Jan 2005, pp.32-34.

شماره فیش (31)   کد (PP)  شماره منبع (15)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین

موضوع جزئی:  توصیف

دانشگاه سوری و بخش خدمات اطلاع رسانی برای بهبود فراهم آوری کتابخانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دست به همکاری زدند. بخش از پروژه کاری، پژوهش مشترک روی ایجاد برنامه های آموزشی آن لاین در بخشی کوچک برای بازیابی اطلاعات است. شامل فنون جستجوی استاندارد علاوه بر اطلاعات کتابخانه های پژوهشی، استفاده از اینترنت بعنوان ابزار پژوهش است.

اگرچه تعدادی از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مهارتهای جستجوی شان توسعه یافته بود، مزیت بسیاری از فنون جستجوی معمولی نشان داده شده بود. تعدادی مفاهیم همچون مدل ارزیابی منابع، و سرقت علمی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مفید بود نیز وجود داشت.

منبع چکیده:

15- Rumsey-Sally. “The "Researcher's Companion": enhanced library support for postgraduates“.New-Review-of-Information-Networking. 10 (1) May 2004, pp.91-95. il. refs.

شماره فیش (32)   کد (PP)  شماره منبع (16)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین

موضوع جزئی:  توصیف

کتابداران مرجع در دانشکده ارتباطات مزایای همکای را در زمان فرآیند ایجاد برنامه های آموزشی آنلاین پی بردند. در پاییز 1999 کتابداران متوجه شدند که جلسات بازدید از کتابخانه ناکارآمد و تمایل دانشجویان به آن کاهش یافته است، تورهای بازدید در محیط دانشکده مناسب نبود و دانشجویان آموزش از راه دور اصلاً از آن بهره نمی بردند.

دو نفر از کتابداران مرجع تصمیم گرفتند برای ایجاد برنامه­های آموزشی مبتنی بر وب برای آموزش منابع آنلاین کتابخانه به کاربران همکاری کنند. آن فرآیند به طور معمول با گردآوری اطلاعات روی آنچه در منابع آموزشی موجود بود شروع شد، در واقع آنها چطور ایجاد شوند و چه نوع نرم افزاری استفاده شود. بعد از اینکه برای قالب و نرم افزار مناسب تصمیم گیری کردند، از نیروی خلاقیت و تکنیک­ها ایجاد برنامه آموزشی کاربردی و جالب آنها همفکری کردند. ایجاد تورهای مجازی از طرح فیزیکی کتابخانه با همکاری گروهی از متخصصین تکنولوژی آموزشی ایجاد کردند. برنامه ها در مدت یک سال با همکاری کتابداران تهیه شدند. که حاصل موفقیت این همکاری جایزه خلاقیت فناوری 2001 بود.

منبع چکیده:

16- Diel-Eve-M; Flett-Theresa-K. “The role of cooperation in creating a library online tutorial”. Reference-Librarian. 40 (83/84) 2003, pp.175-182. refs.

شماره فیش (33)   کد (PP)  شماره منبع (17)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین

موضوع جزئی:  توصیف

در طی تجربیات ایجاد برنامه های آموزشی تاریخ قانون گذاری فدرال به صورت آنلاین برای کتابخانه دانشگاه حقوق ایلنویز، پتانسیل های آموزشی برنامه های آموزش مبتنی بر وب پی برده شد. بحث شده که چه طور محیط چند رسانه ای ها می تواند به طور مؤثر محدوده وسیع از انواع یادگیری را شرح بدهد که چه طور رشته های معماری اطلاعات و ترسیم اطلاعات می تواند با طرح موفق برنامه آموزشی و مسیریاب ها شرکت کند.

منبع چکیده:

17- Hook-P-A. ” Creating an online tutorial and pathfinder”. Law-Library-Journal. 94 (2) Spring 2002, p.243-65. refs.

شماره فیش (34)   کد (PP)  شماره منبع (18)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین

موضوع جزئی:  توصیف

رشد شمار مؤسسات اعتباری آموزش عالی برای هماهنگی نیازهای سواد اطلاعاتی، بیشتر دانشکده ها و دانشگاه ها برنامه های سواد اطلاعاتی در مقیاس وسیع را به اجراء می گذارند. دانشگاه تگزاز استین برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برای دانشجویان سال اول که شامل آموزش و سه مدل: مدل اول منابع اطلاعاتی مناسب منتخب پوشش می دهد؛ مدل 2 آموزش روشمند و مؤثر جستجو در پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه ها و اینترنت، و مدل 3 کمک به دانشجویان برای درک چگونگی ارزیابی و استناد به اطلاعات است. توصیفی از طرح، توسعه و کاربرد آن و بحث تأثیر برنامه های آموزشی آنلاین برای آموزش دانشجویان سال اول برای استفاده از کتابخانه است.

منبع چکیده:

18- Dupuis-E-A. “Automating instruction”. Library-Journal. Net Connect Supplement Spring 2001, p.21-2.

شماره فیش (35)   کد (PP)  شماره منبع (19)    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین

موضوع جزئی:  توصیف

توصیفی از توسعه برنامه آموزشی کاربران به طریق آنلاین در کتابخانه دانشکده امانوئل ماساچوست است.  که شامل تمرکز روی محتوا، طراحی و کاربرد برنامه های آموزشی آنلاین، و نکاتی برای موضوعات فناوری است.

منبع چکیده:

19- Tricarico-M-A; von-Daum-Tholl-S; O'Malley-E. “Interactive online instruction for library research: the small academic library experience”. Journal-of-Academic-Librarianship. 27 (3) May 2001, p.220-3. refs.

شماره فیش ()   کد (PP)  شماره منبع ()    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی:

موضوع جزئی: 

منبع چکیده:

شماره فیش ()   کد (PP)  شماره منبع ()    شماره صفحه (از چکیده)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی:

موضوع جزئی: 

منبع چکیده:

فیش های خانم رفوا

شماره فیش (1)   کد (pp) شماره منبع (1)    شماره صفحه (27)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم

موضوع کلی: آموزش اکترونیکی

موضوع جزئی:  تعریف

با گسترش فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی ،امروزه روش های جدیدی در عرصه آموزش و یادگیری به وجود آمده است ،که یکی از این روش ها آموزش الکترونیکی است.

آموزش الکترونیکی ،آموزش مبتنی بر فناوری های ارتباطی مانند رادیو ،تلویزیون، وسایل ارتباطی و شبکه رایانه ای به ویژه اینترنت است. اصطلاح آموزش الکترونیکی، شامل مجموعه وسیعی از کاربردها و عملکردها از جمله آموزش مبتنی بر وب، آموزش مبتنی بر رایانه ،کلاس­های مجازی و منابع اطلاعاتی و کتابخانه­های دیجیتالی است.

شماره فیش (2)   کد(w) شماره منبع (1)    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم

موضوع کلی: آموزش اکترونیکی

موضوع جزئی:  اهمیت

رویکرد گسترده به سوی  آموزش الکترونیکی خود گواه این است که سیستم نوین آموزش الکترونیکی فوائد و مزایای منحصر به فردی را برای افراد، سازمانها و مراکز آموزشی به همراه دارد . شیوه نوین آموزش الکترونیکی با بکار گیری آخرین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات پارادایم های جدیدی را خلق کرده است و افق های روشنی را در عرصه آموزش ارائه می دهد. امروزه هر سازمانی که  بتواند سریعتر با نیروی کار، مشتریان، عرضه کنندگان و نمایندگی­هایش . . . ارتباط برقرار نماید و آنها را از آخرین تغییرات و دستاوردهای علمی آگاه کند برنده میدان رقابت است واز امتیاز  بیشتری برای بدست آوردن فرصتهای موجود جهت پیشی گرفتن از رقبا برخوردار خواهد شد. شرکت­ها با به خدمت گرفتن سیستم آموزش الکترونیکی بهمراه طرحی جامع ، کلی و استرتژیک برای پیاده­سازی آن قادر خواهند بود تا از مزایای فراوان آن از قبیل تنوع در آموزش، انعطاف­پذیری و سرعت  بهره لازم را ببرند . (این قسمت رو می توانیم به کتابخانه ها لینک دهیم)

شماره فیش (3)   کد (w)شماره منبع (2)    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم

موضوع کلی: آموزش

موضوع جزئی: انواع

اینترنت در عرصه­های آموزشی نیز چالش های جدیدی را ایجاد کرده است. استفاده از بستر و زیرساخت مناسب اینترنت برای آموزش، در سالیان اخیر به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. آموزش الکترونیکی، آموزش مبتنی بر کامپیوتر (CBT) ، آموزش مبتنی بر اینترنت (IBT) و آموزش مبتنی بر وب (WBT) نمونه اسامی انتخاب شده برای روش های جدید آموزشی می باشند. آموزش (یاد دادن و یاد گیری)در سالیان آینده با انقلابی بزرگ روبرو خواهد شد. امکانات سخت افزاری و نرم افراری موجود، بشریت را به سمت یک انقلاب بزرگ آموزشی سوق می دهد. آموزش های Online از سال ۱۹۹۰ مطرح و همزمان با رشد تجهیزات و امکانات مربوطه در دهه گذشته ، گام های مؤثری را در این زمینه برداشته شده و اینک در نقطه عطفی قرار گرفته است. آشنایی با سیستم های آموزشی جدید برای همه دست اندرکاران امر آموزش ، از اهم وظایف است.

شماره فیش (4)   کد(w) شماره منبع (2)    شماره صفحه ()    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم

موضوع کلی: آموزش اکترونیکی

موضوع جزئی: سطوح آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی در چهار گروه عمده طبقه بندی می گردد .گروه های فوق سطوح متفاوت آموزشی از ابتدایی تا سطوح پیشرفته(پایگاه دانش،حمایت فنی online، آموزش نامتقارن، آموزش همزمان) را تضمین می نمایند:

پایگاه های دانش. (این قسمت فقط مربوط به کتابخانه است و توضیح دادم و سه قسمت بعدی در حد نام آورده شده )

 پایگاه های دانش و اطلاعات خود بعنوان یک آموزش واقعی در نظر گرفته نمی شوند. بانک های اطلاعاتی شکل اولیه ای از آموزش الکترونیکی می باشند. بانک های اطلاعاتی فوق را می توان در سایت های نرم افزاری متعدد، در اینترنت مشاهده نمود. بانک های اطلاعاتی با یک روش سیستماتیک قادر به ارائه توضیحات و راهنمائی های ضروری در ارتباط با سؤالات مطرح شده در رابطه با نرم افزار می باشند. در این راستا دستورالعمل های لازم به منظور انجام عملیات خاص توسط یک نرم افزار بصورت مرحله به مرحله در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. بانک های اطلاعاتی فوق، اغلب بصورت متعامل با کاربران خود ارتباط برقرار می نمایند. مثلاً« کاربران می توانند کلمات مورد نظر خود را در بخش مربوطه تایپ تا زمینه جستجو در بانک اطلاعاتی فراهم گردد. در این راستا امکان انتخاب موضوع مورد علاقه بر اساس لیست های مرتب شده (موضوعی و یا الفبائی) نیز وجود دارد.

منابع

مقاله فارسی: علامت PP  

1. موسویان،میر عباس . "نگاهی گذرا به روشی نو در عرصه آموزش و یادگیری آموزش الکترونیکی ".ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی .ش 173.اسفند 1384.ص 27 فیش (1)

وب سایت :علامت w

1. http://www.azad.ac.ir/site%20tecnologey/information/aboutme5.htm فیش (2)

2. http://www.articles.ir/article1079.aspx فیش (3و4)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد