شماره فیش (29) کد (PP) شماره منبع (13) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه آموزشی آنلاین سواد اطلاعاتی
موضوع جزئی: امکان سنجی
قابلیت امکان سنجی می تواند نقش با ارزشی در بهبود کارآیی آموزشی سواد اطلاعاتی آنلاین، در حالیکه مؤلفه اصلی طرح بررسی گسترده تر است. هدف این مقاله مطرح کردن امکان سنجی برنامه آموزشی آنلاین سواد اطلاعاتی برای دانشجویان ورودی جدید کارشناسی کتابخانه ویلفرد لویر است.
دو تا کتابخانه انجام برنامه سواد اطلاعاتی را برعهده گرفتند تا اهداف، ایجاد و اجرای نسبتاً کم ولو مؤثر، شیوه های امکان سنجی را تعیین کنند. یافته ها: فراهم کردن اطلاعات جزئی برای استفاده آسان برنامه های آموزشی علاوه بر سطوح رضایت کاربر نسبت به محتوی و طراحی سنجیده میشود. یافته ها با تجدید نظرهای بعدی و افزایش برنامه های آموزشی آنلاین تعیین شدند. نتایج ارزیابی پرسشنامه های توزیع شده در بین دانشجویان برای برنامه های آموزش اجراء شده مؤلفه های موفقیت امکان سنجی در توسعه مؤثرتر ابزارهای یادگیری را مشخص کرد.
منبع چکیده:
13- AUTHOR: Bury-Sophie; Oud-Joanne. “usability testing of an online information literacy tutorial”. Reference-Services-Review. 33 (1) 2005, pp.54-65. refs.
شماره فیش (30) کد (PP) شماره منبع (14) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین
موضوع جزئی: توصیف
خدمات کتابخانه پژوهشی دانشگاه لندن نهاد جدیدی است برای شکل دهی همکاری نزدیکتر کتابخانه مجلس سنا و کتابخانه های مؤسسات آموزش عالی است. شمار ترکیب مجموعه های آنها تقریباً 3 میلیون جلد در موضوعات هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی را پوشش می دهد.
این مقاله ایجاد برنامههای آموزشی آنلاین برای بهبود پشتیبانی از پژوهشگران بوسیله آموزش فراهم شده که دسترس پذیر در همه زمان ها از هر رایانه ای شخصی به واسطه ارتباط به اینترنت و بدون نیاز به گذر واژه را توصیف می کند.
منبع چکیده:
14- Burn-Sarah. “Creating the library research skills tutorial at the University of London”. Assignation-. 22 (2) Jan 2005, pp.32-34.
شماره فیش (31) کد (PP) شماره منبع (15) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین
موضوع جزئی: توصیف
دانشگاه سوری و بخش خدمات اطلاع رسانی برای بهبود فراهم آوری کتابخانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دست به همکاری زدند. بخش از پروژه کاری، پژوهش مشترک روی ایجاد برنامه های آموزشی آن لاین در بخشی کوچک برای بازیابی اطلاعات است. شامل فنون جستجوی استاندارد علاوه بر اطلاعات کتابخانه های پژوهشی، استفاده از اینترنت بعنوان ابزار پژوهش است.
اگرچه تعدادی از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مهارتهای جستجوی شان توسعه یافته بود، مزیت بسیاری از فنون جستجوی معمولی نشان داده شده بود. تعدادی مفاهیم همچون مدل ارزیابی منابع، و سرقت علمی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مفید بود نیز وجود داشت.
منبع چکیده:
15- Rumsey-Sally. “The "Researcher's Companion": enhanced library support for postgraduates“.New-Review-of-Information-Networking. 10 (1) May 2004, pp.91-95. il. refs.
شماره فیش (32) کد (PP) شماره منبع (16) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین
موضوع جزئی: توصیف
کتابداران مرجع در دانشکده ارتباطات مزایای همکای را در زمان فرآیند ایجاد برنامه های آموزشی آنلاین پی بردند. در پاییز 1999 کتابداران متوجه شدند که جلسات بازدید از کتابخانه ناکارآمد و تمایل دانشجویان به آن کاهش یافته است، تورهای بازدید در محیط دانشکده مناسب نبود و دانشجویان آموزش از راه دور اصلاً از آن بهره نمی بردند.
دو نفر از کتابداران مرجع تصمیم گرفتند برای ایجاد برنامههای آموزشی مبتنی بر وب برای آموزش منابع آنلاین کتابخانه به کاربران همکاری کنند. آن فرآیند به طور معمول با گردآوری اطلاعات روی آنچه در منابع آموزشی موجود بود شروع شد، در واقع آنها چطور ایجاد شوند و چه نوع نرم افزاری استفاده شود. بعد از اینکه برای قالب و نرم افزار مناسب تصمیم گیری کردند، از نیروی خلاقیت و تکنیکها ایجاد برنامه آموزشی کاربردی و جالب آنها همفکری کردند. ایجاد تورهای مجازی از طرح فیزیکی کتابخانه با همکاری گروهی از متخصصین تکنولوژی آموزشی ایجاد کردند. برنامه ها در مدت یک سال با همکاری کتابداران تهیه شدند. که حاصل موفقیت این همکاری جایزه خلاقیت فناوری 2001 بود.
منبع چکیده:
16- Diel-Eve-M; Flett-Theresa-K. “The role of cooperation in creating a library online tutorial”. Reference-Librarian. 40 (83/84) 2003, pp.175-182. refs.
شماره فیش (33) کد (PP) شماره منبع (17) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین
موضوع جزئی: توصیف
در طی تجربیات ایجاد برنامه های آموزشی تاریخ قانون گذاری فدرال به صورت آنلاین برای کتابخانه دانشگاه حقوق ایلنویز، پتانسیل های آموزشی برنامه های آموزش مبتنی بر وب پی برده شد. بحث شده که چه طور محیط چند رسانه ای ها می تواند به طور مؤثر محدوده وسیع از انواع یادگیری را شرح بدهد که چه طور رشته های معماری اطلاعات و ترسیم اطلاعات می تواند با طرح موفق برنامه آموزشی و مسیریاب ها شرکت کند.
منبع چکیده:
17- Hook-P-A. ” Creating an online tutorial and pathfinder”. Law-Library-Journal. 94 (2) Spring 2002, p.243-65. refs.
شماره فیش (34) کد (PP) شماره منبع (18) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین
موضوع جزئی: توصیف
رشد شمار مؤسسات اعتباری آموزش عالی برای هماهنگی نیازهای سواد اطلاعاتی، بیشتر دانشکده ها و دانشگاه ها برنامه های سواد اطلاعاتی در مقیاس وسیع را به اجراء می گذارند. دانشگاه تگزاز استین برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برای دانشجویان سال اول که شامل آموزش و سه مدل: مدل اول منابع اطلاعاتی مناسب منتخب پوشش می دهد؛ مدل 2 آموزش روشمند و مؤثر جستجو در پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه ها و اینترنت، و مدل 3 کمک به دانشجویان برای درک چگونگی ارزیابی و استناد به اطلاعات است. توصیفی از طرح، توسعه و کاربرد آن و بحث تأثیر برنامه های آموزشی آنلاین برای آموزش دانشجویان سال اول برای استفاده از کتابخانه است.
منبع چکیده:
18- Dupuis-E-A. “Automating instruction”. Library-Journal. Net Connect Supplement Spring 2001, p.21-2.
شماره فیش (35) کد (PP) شماره منبع (19) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین
موضوع جزئی: توصیف
توصیفی از توسعه برنامه آموزشی کاربران به طریق آنلاین در کتابخانه دانشکده امانوئل ماساچوست است. که شامل تمرکز روی محتوا، طراحی و کاربرد برنامه های آموزشی آنلاین، و نکاتی برای موضوعات فناوری است.
منبع چکیده:
19- Tricarico-M-A; von-Daum-Tholl-S; O'Malley-E. “Interactive online instruction for library research: the small academic library experience”. Journal-of-Academic-Librarianship. 27 (3) May 2001, p.220-3. refs.
برنامه گردآوری اطلاعات:
1- رمضانی: صفحه منابع آموزشی دانشگاه تبریز ، مشهد، شهید بهشتی، ... باید در کافی که سرعت بالا دانلود بشوند و مشخصات دیگر از قبیل قابلیت چاپ و دیگر موارد آنها استخراج کنم.(پالایش اطلاعاتی حتماً صورت بگیرید) بیش از چند ساعت وقت می گیره در ضمن بیشتر فایل ها خودش در سایتش لینک داده ولی اصل فایل مربوط به تهیه کنندگان آن پایگاه ها یا کارگزاران هستند اینجا باید تصمیم گیری کنم**
2- رمضانی: تایپ 4 پشینه و در نهایت پشینه مروری مقاله تنظیم شود. بهتر است جستجوی بیشتری در سایر پایگاه های اطلاعاتی در فاصله پذیرش چکیده صورت بگیرد. (خیلی خوب می شد که اگر به متن کامل مقالات فعلی و آینده دسترسی داشتیم)
3- رمضانی: تدوین دستنوشته مقاله در هفته آتی.
4- خانم رفوا: بخش آموزش مبتنی بر وب که فیش های ترجمه آن را با اصل مقاله جهت تدوین به صورت ساده و منسجم در بیاورید. (به ای میل شما یک مطلبی همراه با فیش های ترجمه شده ارسال شده است)
5- خانم رفوا: از مسئولان کتابخانه های زیر سئوال شود آیا صفحه اختصاصی برای کتابخانه شان در وب سایت دانشگاه اختصاص پیدا کرده است؟(خانم رفوا) اولویت بالا دارد
اهواز – ایلام – بندر عباس – بهزیستی - قم – کردستان - گناآباد – لرستان – یاسوج .
6- خانم رفوا: موارد مورد توجه در مصاحبه:
آیا صفحه اختصاصی برای کتابخانه مرکزی در وب سایت دانشگاه دارند؟
آیا فایل یا برنامه تحت وب برای آموزش استفاده از کتابخانه و منابع الکترونیکی غیر از موارد استخراج شده موجود است.
فایل اکسس با فشردگی 10 مگ شده که باید به شیوه خاص به دستتون برسونم.
بررسی آموزش وب بنیاد در صفحات خانگی کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی کشور
ابوذر رمضانی [1][1]
شبنم رفوا [2][2]
چکیده:
زمینه: آنلاین توتریال یا یا برنامه های آموزشی آنلاین برای راهبردهای آموزشی کتابخانه میتوانید مفید باشند و به عنوان ابزار آموزشی چاپی یا درونخطی برای تدریس نحوهی استفاده از منابع الکترونیکی به مبتدیان مورد استفاده قرار بگیرند.
هدف: این مقاله به صورت اجمالی به مؤلفه های اصلی آموزش مبتنی بر وب پرداخته است و سپس با مروری بر پژوهش های انجام شده برای برنامه های آموزشی آنلاین و ویژگیهای آنها در کتابخانههای جهان تعریفی برای این نوع برنامهها ارائه کرده است.
روش مطالعه: با بررسی 42 وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی کشور، اطلاعات برنامههای آموزشی آنلاین صفحات خانگی 33 کتابخانههای مرکزی به کمک لیست کنترل گردآوری و برای اطمینان صحت اطلاعات گردآوری شده با مسئولان کتابخانهها تلفنی مصاحبه شد. دادهها به کمک برنامه اکسل مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مرحله اولیه گردآوری اطلاعات 130 برنامه آموزشی آنلاین در وب سایت 33 کتابخانه شناسایی شد، همگی به صورت رایگان دسترس پذیر و قابلیت چاپ داشتند. تنها 2 کتابخانه مجموعآً به 6 برنامههای آموزشی آنلاین تهیه شده توسط کارگزاران پیوند داده بودند. فرمت 47 برنامه آموزشی پی دی اف، فرمت 18 برنامه پاورپوینت و مابقی برنامهها در فرمت اچ تی ام ال، ورد و فلش بودند. هیچکدام از برنامه قابلیت تعاملی و بازخورد و امکان ارزشیابی میزان یادگیری در برنامههای آموزشی نداشتند.
بحث و نتیجهگیری: طراحی منابع آموزشی به هنر و ذوق و نیز دانش طراحی و هنر نوشتن و دانش در مورد موضوع مربوطه نیاز دارد که امروزه از جمله برنامههای اجرایی و پژوهشی اکثر کتابخانهها معتبر دنیا برای استفاده از منابع اطلاعاتی تبدیل شده است. طبق این بررسی تعداد محدودی از وب سایت کتابخانهها به این موضوع توجه نمودهاند که نیاز است برای آموزش مبتنی بر وب کاربران کتابخانه برنامهریزی شود تا با آموزش کتابداران برای مدیریت پروژههای طراحی وب سایت کتابخانه شاهد اقدامات مؤثری در آینده باشیم.
کلید واژه ها : وب سایت کتابخانهها، آنلاین توتریال، برنامههای آموزشی آنلاین، کتابخانههای مرکزی، آموزش وب بنیاد
در حال حاضر کلیه فرآیند تحقیق در وبلاگ مقابل ثبت گردیده است: http://www.nlmnlm.blogsky.com
11- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.bums.ac.ir/payegah/fa/index تلفن تماس با کتابخانه: متاسفانه در صفحه تماس با ما ذکر نشده )
www.bums.ac.ir 0561 30076 30075 خیابان معلم - بهداری شهرستان 11
12- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.tbzmed.ac.ir/lib/defult_f.htm تلفن تماس با کتابخانه: 3347189 -0411 )
www.tbzmed.ac.ir 0411 3342761 3346147 خیابان دانشگاه - ساختمان مرکزی دانشگاه
13- دانشگاه علوم پزشکی تهران
(وب سایت کتابخانه مرکزی: کتابخانه مرکزی صفحه اختصاصی نداشت ولی کتابخانه الکترونیکی آن http://diglib.tums.ac.ir/ اینه که مثل اینکه نقش کتابخانه مرکزی را داره تلفن تماس با کتابخانه: 88951822: )
www.tums.ac.ir 021 66419537 66405666 انتهای غربی خیابان طالقانی
14 دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://194.225.166.40/ تلفن تماس با کتابخانه بخش اطلاع رسانی: 0218011001- داخلی 3749 بخش خیلی مجهزی برای درخواست مقالات از نویسندگان در لینک زیر محیا است: http://194.225.166.40/ARF/form.asp )
www.modares.ac.ir 021 88007598 88009720
15- دانشگاه علوم پزشکی جهرم
(وب سایت کتابخانه مرکزی: این لینک فاقد هر گونه اطلاعاتی است http://www.jums.ac.ir/VisitorPages/Show.aspx?ItemID=286,0 تلفن تماس با کتابخانه: موجود نبود بخش خیلی مجهزی برای تماس با دانشگاه نه کتابخانه در لینک زیر محیا است: http://www.jums.ac.ir/VisitorPages/Contact/vpcontact.aspx )
www.jums.ac.ir/ 0791 31520 31523 - 41991 خیابان شهید مطهری - جاده قدیم لار
16- دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.rums.ac.ir/index.php?slc_lang=fa&sid=7&slct_pg_id=236 تلفن تماس با کتابخانه: موجود نبود )
www.rums.ac.ir/ 03531 36310 36962 خیابان امام خمینی - سارمان مرکزی دانشگاه
17- دانشگاه علوم پزشکی زابل (برای وب سایت این دانشگاه در گوگل باید جستجو شود)
(وب سایت کتابخانه مرکزی: این لینک بعنوان کتابخانه الکترونیکی در صفحه اول قرار داده شده اما باز نشد: http://85.185.75.135/ تلفن تماس با کتابخانه: یافت نشد )
http://www.zbmu.ac.ir 054200 3222069 2222035 17
18- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
(وب سایت کتابخانه مرکزی: این آدرس از صفحه کش دانشگاه در گوگل در آوردم ولی باز نمی شد: http://www.zdmu.ac.ir/lib-frame.htm تلفن تماس با کتابخانه: یافت نشد )
www.zdmu.ac.ir 0541 20884 28110 دکتر شریعتی - کمیته مرکزی دانشگاه
19- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
(وب سایت کتابخانه مرکزی: از طریق صفحه کش در گوگل رفتم هیچ لینکی به کتابخانه داده نشده بود. تلفن تماس با کتابخانه: یافت نشد)
www.zums.ac.ir 0241 39624 25010 زنجان - بلوار آزادی
20- داشگاه علوم پزشکی سبزوار
(وب سایت کتابخانه مرکزی: لینکی بعنوان جستجو در منابع داده که باز نشد: http://85.9.114.114/ تلفن تماس با کتابخانه: یافت نشد )
www.medsab.ac.ir 0571 27090 - 26700 - 40994 جاده تهران - مقابل اداره پلیس
21- دانشگاه علوم پزشکی سمنان
(وب سایت کتابخانه مرکزی: لینکی به کتابخانه با آدرس مقابل داده شد اما صفحه آن باز نشد: http://213.176.67.6/ تلفن تماس با کتابخانه: در سمت چپ صفحه اصلی دانشگاه جایی برای چت در نظر گرفته است.)
www.sem-ums.ac.ir/ 0231 12379 20112 سمنان - بلوار مولوی
خانم رفوا من لیست کنترل زیر تنظیم کردم بعد آنها را به صورت جدول در آوردم. در نهایت در فایل اکسس بردم تا رکوردها به شیوه بهتری وارد شود. لطفاً نظرتان را در کامنت بگزارید.
1- اختصاص یافتن وب سایت برای کتابخنه مرکزی؟ بله خیر
2- آیا کتابخانه به توتریال های بیرونی پیوند داده اند(از طریق کارگزارن یا دیگر کتابخانه ها تهیه شدهاند)؟ بله/خیر
3- چه موضوعات یا پایگاه های اطلاعاتی را پوشش داده اند (تمرکز موضوعات)؟ لیست:.........................
4- آیا دسترسی به آنلاین توتریال تهیه شده در کتابخانه رایگان است؟ بله/خیر
5- چه نرم افزارهایی برای ایجاد توتریال ها استفاده شده است؟ لیست: .......................
6- آیا توتریال های تعاملی(نیاز کاربران را با جستجو انجام میدهند و غیره) یا غیر تعاملی(تنها خواندن محتوا)؟ بله / خیر
7. آیا آزمون یا ارزشیابی در توتریال وجود دارد؟ بله/خیر
8- آیا در پایان توتریال بررسی می شود یا از کاربران درخواست بازخورد به شیوه های دیگر وجود دارد؟ بله/خیر
9- مخاطبان توتریال چه کسانی بودند؟ لیست: ..........
10- آیا محتوا قابل چاپ هستند؟ آیا هیچگونه امکانات یادداشت برداری از توتریال وجود دارد؟ بله/خیر
فرم جدول:
1- اختصاص یافتن وب سایت برای کتابخنه مرکزی؟ بله خیر
2- آیا کتابخانه به توتریال های بیرونی پیوند داده اند(از طریق کارگزارن یا دیگر کتابخانه ها تهیه شدهاند)؟ بله/خیر
3- چه موضوعات یا پایگاه های اطلاعاتی را پوشش داده اند (تمرکز موضوعات)؟ لیست:.........................
جدول در اینجا درج نمی شد.
سلام
خانم رفوا بخاطر گردآوری اطلاعات زیر دست شما درد نکنه. من بخاطر کار دو شیفته یک کمی از برنامه عقب افتادم. مجبورم امشب چک لیست مقدماتی را یک ارزیابی کنم و شروع کنم هر یک از وب سایتها را مطابق با آن بررسی کنم. یک توضیحی برای موفقیت بیشترمون برای ادامه کارمان بدم:
ما به در این تحقیق به دو شیوه به گردآوری اطلاعات می پردازیم که شیوه مشاهده ای را من برعهده گرفته ام سعی کردم برای این شیوه گردآوری، مطالعه مختصری داشته باشم.
شما هم مروری بر شیوه ها گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه داشته باشید.
موفق باشید
22- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
وب سایت کتابخانه مرکزی:
http://www.shmu.ac.ir/documents/document/11616/11987/Elib.aspx
www.shmu.ac.ir 02731 34090 31850 خیابان شهدا
23- دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.skums.ac.ir/moavenat/folder/library.aspx
www.skums.ac.ir/ 0381 334588 330061 بلوار آیت ا... کاشانی - کمیته مرکزی دانشگاه 23
24- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.sbmu.ac.ir/SiteDirectory/Centrallibrary/default.aspx
شماره تماس : 23872588 - 23872589 - 22400245
بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک زیر محیا است http://www.sbmu.ac.ir/SiteDirectory/Centrallibrary/Pages/ContactUs.aspx
www.sbmu.ac.ir 021 2400052 2401022 بزرگراه شهید چمران - اوین - جنب بیمارستان طالقانی
25- دانشگاه علوم پزشکی شیراز
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.sums.ac.ir/library/index.html
شماره تماس : 2122386
بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک زیر محیا است
http://www.sums.ac.ir/library/touch/
www.sums.ac.ir 071 59317 - 52599 332366 خیابان زند - 20 متر قبل از ساختمان مرکزی دانشگاه 25
26- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
وب سایت کتابخانه مرکزی: لینک جستجو در کتابخانه صفحه ای باز نمی کند
www.uswr.ac.ir 021 2400110 22403054 - 2403055 اوین - خیابان دانشگاه شهید بهشتی - خیابان کودکیار
27- دانشگاه علوم پزشکی فسا
وب سایت کتابخانه مرکزی:
http://www.fums.ac.ir/کتابخانهالکترونیکی/tabid/85/Default.aspx
لینک تماس با ما اطلاعاتی در بر ندارد.
www.fums.ac.ir/ 0731 27091 27093 بلوار رضوانیه 27
28- دانشگاه علوم پزشکی قزوین
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.qums.ac.ir/fa/index.asp
شماره تلفن تماس: (5-3336001) (281) (98+)
www.qums.ac.ir/ 0281 3331007 3344268 بلوار شهید باهنر 28
29- دانشگاه علوم پزشکی قم
وب سایت کتابخانه مرکزی:سایتش باز نمی کند .
www.qomums.ac.ir 0251 36767 7713550 قم - شبکه بهداشتی درمانی قم 29
30- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.kaums.ac.ir/vice/vice.asp?contentid=144&catid=107
شماره تماس : 25-5550021 – داخلی 504، 470، 475، 587
بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در همان لینک محیا ست
www.kaums.ac.ir 0361 556112 443026 میدان پانزده خرداد - جنب اداره پست
31- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.hic.muk.ac.ir/Clibrary/Clib.htm
لینک مفید: http://www.hic.muk.ac.ir/
www.muk.ac.ir 0871 3232800 3234900 سنندج - خیابان آبیدر
32- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.kmu.ac.ir/sitewizard/admin/wizard/Default.Aspx?PageId=1385
شماره تماس : 8-3221667-0341
بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک محیا ست
http://www.kmu.ac.ir/sitewizard/admin/wizard/Default.Aspx?PageId=1469
www.kmu.ac.ir 0341 213514 26-213025 بلوار جمهوری اسلامی - اداره مرکزی دانشگاه
33- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.kums.ac.ir/library_farsiok.htm
www.kums.ac.ir 0831 58045 54434 - 56433 بلوار شهید بهشتی - ساختمان مرکزی دانشگاه
34- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
وب سایت کتابخانه مرکزی http://www.goums.ac.ir/page.php?slc_lang=fa&sid=12&slct_pg_id=213
که با عنوان واحد اطلاع رسانی است.
تلفن: 4420199
www.goums.ac.ir 0171 2224540 2224551 از طرف ساری 5 کیلومتر قبل از گرگان - روبروی تپه راهنمایی
35- دانشگاه علوم پزشکی گناباد
وب سایت کتابخانه مرکزی: لینکی به کتابخانه مرکزی نداشت و معاونت پژوهشی هم غیر فعال است.
www.gmu.ac.ir 053572 3815 2328 خیابان امام خمینی - میدان فرمانداری 35
36- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.gums.ac.ir/vices/articles.php?cat_id=75
www.gums.ac.ir 0131 3229429 3221282 - 3222460 رشت - خیابان نامجو - روبروی استادیوم شهید عضدی
37- دانشگاه علوم پزشکی لرستان
(وب سایت کتابخانه مرکزی: با کلیک روی لینک کتابخانه مرکزی صفحه ای باز نمی شود.)
www.lums.ac.ir 0661 22030 3114078 خرم آباد - خیابان معلم
38- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://digilib.mazums.ac.ir/
www.mazums.ac.ir 0151 546835 2262370 - 2262140 ساری - میدان امام - سه راه جویبار -ابتدای بزرگراه بسیج
39- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.mums.ac.ir/central_library
www.mums.ac.ir 0511 841006 8412081 - 8413006 خیابان دانشگاه - روبروی دپارتمان پزشکی - سازمان مرکزی دانشگاه
40- دانشگاه علوم پزشکی همدان
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.umsha.ac.ir/library.html
www.umsha.ac.ir 081 220773 4-220683 چهارراه شریعتی - ابتدای بلوار آیت ا..کاشانی
41- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
وب سایت کتابخانه مرکزی: فاقد لینک برای کتابخانه مرکزی است تنها در قسمت سایت های مفید بانکهای طلاعاتی را آورده.
www.yums.ac.ir 0741 2225689 2227229 خیابان مطهری
42- دانشگاه علوم پزشکی یزد
وب سایت کتابخانه مرکزی: http://lib.ssu.ac.ir/
شماره تماس : 9133514240/0351-8224000
بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک محیا ست
http://lib.ssu.ac.ir
www.ssu.ac.ir 0351 8245446 8245445 صفاییه - خیابان بوعلی - کمیته مرکزی دانشگاه
من 10 تا از وب سایتها را در آوردم 10 تا دیگه را امشب در می آورم می خواستم برنامه به شکل زیر اجر بشه:
· من مطابق چک لیست اطلاعات برنامه های آموزشی وب سایت کتابخانه های مرکزی در می آورم، همزمان اطلاعات آنها را در وبلاگ قرار می دهم .
· شما هم با در اختیار داشتن چک لیست های کامل شده می توانید از طریق مصاحبه با مسئولی که اطلاعاتی در زمینه وب سایت کتابخانه دارد از صحت اطلاعات استخراج شده مطمیئن شوید.
در مورد این برنامه سئوالی داشتید با من تماس بگیرید.
موفق باشید
1 - دانشگاه علوم پزشکی اراک
(لینک کتابخانه مرکزی واقع در صفحات مختلف وب سایت حاوی هیچگونه مطلبی که معرف کتابخانه این دانشگاه باشد نیست: http://www.arakmu.ac.ir/arakums/formhic.asp )
www.arakmu.ac.ir 0861 3134766 3135760 خیابان علم الهدی -جنب بیمارستان امیر کبیر
2 - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.library.umsu.ac.ir/ شماره تماس: 2233009 )
www.umsu.ac.ir 0441 221841 232296 ارومیه - انتهای خیابان جهاد
3- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://diglib.arums.ac.ir/ شماره تماس: 5510062-451-0098
بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک زیر محیا است: http://diglib.arums.ac.ir/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=1&Itemid=30 )
www.arums.ac.ir 0451 2251053 5510052 - 5510053 اردبیل - خیابان دانشگاه - روبروی دریاچه شورابیل
4- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://lib.mui.ac.ir/ تلفن تماس با کتابخانه 7923073 – 0311 (در وقت ادارى) بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک زیر محیا است: http://lib.mui.ac.ir/tamas.htm )
www.mui.ac.ir 0311 6685154 - 6688864 6685141 - 6685142 میدان آزادی - خیابان هزارجریب
5- دانشگاه علوم پزشکی اهواز
(وب سایت کتابخانه مرکزی محدود به نرم افزار کتابخانه ای افق است که صفحه جستجوی آن باز نشد: http://80.191.228.125 /)
http://ajums.ac.ir 0611 335200 339092 - 335024 اهواز-شهرک دانشگاهی
6- دانشگاه علوم پزشکی ایران
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.iums.ac.ir/index.php?slc_lang=fa&sid=53
تلفن تماس با کتابخانه: 88058694 بخش خیلی مجهزی برای تماس با کتابخانه در لینک زیر محیا است: )
www.iums.ac.ir 021 8052235 8052234 بزرگراه شهید همت
7- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
(وب سایت کتابخانه مرکزی: فاقد لینک برای کتابخانه مرکزی است تنها در بخش گالری تصاویر، لینکی برای عکس های کتابخانه اختصاص یافته است وچند عکس از کتابخانه در آن موجود است. وارد وب سایت دانشکده پزشکی شدم لینکی از کتابخانه این دانشکده موجود بود که بعد از کلیک روی آن فقط اطلاعات جزئی به صورت یک جدول آماری از امکانات کتابخانه داده بود.)
www.medilam.ac.ir 0841 3334080 3334060 میدان شهید کشوری - خیابان آزادی
8- دانشگاه علوم پزشکی بابل
(وب سایت کتابخانه مرکزی: با کلیک روی لینک کتابخانه مرکزی صفحه ای باز نمی شود.)
www.mubabol.ac.ir 0111 2290181 - 2130069 2229015 بابل - خیابان گنج افروز
9- دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
(وب سایت کتابخانه مرکزی: فاقد پیوندی در وب سایت دانشگاه برای کتابخانه مرکزی است ولی به کتابخانه ملی پزشکی ایران پیوند داده است: http://www.inlm.org/inmdl)
www.hums.ac.ir 0761 36617 31991 - 6- 34275 بندرعباس - خیابان استانداری
10- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
(وب سایت کتابخانه مرکزی: http://www.bpums.ac.ir/libcenter.htm تلفن تماس با کتابخانه: )
http://www.bpums.ac.ir/ 0771 2523123 - 2526154 - 2526741 2-2523121 بوشهر -خیابان معلم -روبروی ستاد نماز جمعه
من مقالات انگلیسی طبق برنامه قبلی ام باید از چکیده هاش فیش برداری می کردم، اینها در تدوین پیشینه های پژوهش خیلی به ما کمک می کنه. من به دنبال مطلبی در این پشینه ها هستم که نشان بدهد برای طراحی برنامه های آموزشی آنلاین نیاز به آموزش خاص در کتابداری و اطلاع رسانی است.
7 چکیده ای دیگر هم فیش برداری شده که باید آنها را تایپ کنم و در کامنت دیگر اضافه خواهم کرد.
شماره فیش (19) کد (PP) شماره منبع (1) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش کتابخانه ای
موضوع جزئی: آموزش مبتنی بر وب
گزارشی است از بررسی 19 برنامه آموزشی مبتنی بر وب کتابخانه که توسط کمیته آموزش انجمن کتابداران آمریکا بعنوان آموزش آنلاین کتابخانه ای انتخاب شده بود، همه آنها به جزء یکی برای آموزش تحصیلات تکمیلی بودند. وب سایتها را از نقطه نظرات زیر مورد بررسی قرار دادند:
رشتهها تحصیلی مرتبط، یادگیری فعال، یادگیری مشارکتی، انواع رسانه های آموزشی، مفاهیم مقابل ؟، دسترسی برای درخواست کمک از کتابدار.
نتیجه کتابداران باید محیط یادگیری مبتنی بر وب را برای توتریال تحلیل کنند و بهترین نقطه شروع تهیه یک راهنما برای طراحان صفحات وب است و در عین حال نیاز خواهند داشت برای آینده بهتر این راهنماها را توسعه بدهند.
منبع چکیده:
1- Dewald-N-H. “Transporting good library instruction practices into the Web environment: an analysis of online tutorials”. Journal-of-Academic-Librarianship. 25 (1) Jan 1999, p.26-31. tbls. refs.
شماره فیش (20) کد (PP) شماره منبع (3) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی مبتنی بر وب
موضوع جزئی: مولفه های فعال یادگیری
گزارشی از بررسی کارایی برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برای آموزش سواد اطلاعاتی است. در این بررسی برای دانشجویان تازه وارد دو نوع آموزش سنتی (سخنرانی و کلاس) را با برنامه های آموزشی مبتنی بر وب مورد مقایسه قراد گرفت.
نتایج دانش از هر دو روش رضایت داشتند و بنا شد از هر دو روش برای آموزش سواد اطلاعاتی استفاده شود.
منبع چکیده:
3- Harcaj PL. Elements of active learning in the online tutorials of ARL members. Ref Serv Rev 2005; 33(2): 210-8.
شماره فیش (21) کد (PP) شماره منبع (4) شماره صفحه () نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی:
موضوع جزئی:
منبع چکیده:
4. Bartlett- Bragg, Anne. 2006. Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster information learning with social software. Http://www.dream.sdu.dk/uploads/files/anne%20BartletteBagg.pdf
شماره فیش (22) کد (PP) شماره منبع (5) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش سواد اطلاعاتی
موضوع جزئی: شیوه های آموزش
گزارشی از ارزیابی پروژه ای که در دانشگاه ملبورن در سال 2002 است که برنامه های آموزش سواد اطلاعاتی برای دانشجویان دپارتمان هنر مورد ارزیابی قرار داده است. هر یک از سه نوع برنامه های مختلف ارائه شده را شرح داده است:
جلساتی که به کمک کامپیوتر برپا می شد؛ کلاس های با شرح آموزشیار ارائه می شد؛ کلاس هایی که با برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برپا می شد.
در این مقاله از نظر روش شناسی و نتایج ارزیابی پروژه برنامه های آموزشی بحث شده است
منبع چکیده:
5- Nichols,-James; Shaffer,-Barbara; Shockey,-Karen. “Changing the face of instruction: is online or in-class more effective?”. College-and-Research-Libraries. September 2003; 64(5): 378-388.
شماره فیش (23) کد (PP) شماره منبع (7) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش از راه دور
موضوع جزئی: برنامه های آموزشی آنلاین
این پژوهش برای بهبود سطح پژوهش دانشجویان آموزش از راه دور جهت استفاده از کتابخانه از طریق اینترنت انجام شد. مروری بر برنامه های آموزشی در 6 بخش ارائه کرده است و تجربیاتی را که برای ایجاد برنامه های آموزشی آنلاین دانشجویان از راه دور داشتند را بعنوان یک مدل برای سایر مؤسسات به اشتراک گذاشته است.
منبع چکیده:
7- Hayworth,-Gene; Brantz,-Malcolm. “Developing an online library instruction program: ACC's online library tutorial”. Colorado-Libraries. Winter 2002; 28(4): 39-42.
شماره فیش (24) کد (PP) شماره منبع (8) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی:
موضوع جزئی:
شرحی از برنامه های راهبردی چند سطحی برای دستیابی کاربران مهندسی به خدمات کتابخانه هر کجا که هستند که شامل ایجاد چندین نوع ابزار مبتنی بر وب همچون: برنامه آموزشی کاملاً آنلاین برای کمک به دانشجویان کارشناسی جدید الورود، برنامه های آموزشی تخصصی برای کاربرانی که نیاز دارند تنها سریع آموزش چگونگی استفاده از ابزار خاص را فرا بگیرند، و راهنماهای موضوعی برای موضوعات میان رشته ای.
در واقع روندی در پیش گرفته تا کاربران کتابخانه اطلاعات و کمک در وب سایت بیابند.
منبع چکیده:
8- Ardis,-Susan-B. “Internet engineering reference: an academic strategy“. Reference-Librarian. 2001; (74): 75-89.
شماره فیش (25) کد (PP) شماره منبع (9) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش کاربران
موضوع جزئی: مقایسه دو برنامه آموزشی
گزارش بررسی طراحی شده برای مقایسه دو شکل برنامه آموزش کتابشناختی سنتی و برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه است. جامعه آماری دانشجویان سال اولی هستند که در کلاس های آموزشی شرکت نکرده بودند. نتایج اختلاف قابل توجهی بین این دو روش نشان نداد. اگرچه دانشجویان به برنامه های آموزشی آنلاین تمایل بیشتری نشان می دادند. (دانشجویان در هر دو گروه آموزشی شرح داده شده به یک اندازه توانایی استفاده از منابع را پیدا کرده بوند). من این بخش را تردید دارم:
(Students in both groups showed fairly strong confidence in their ability to use the resources demonstrated in the instruction that did not correspond with their post-test scores.)
در نتیجه بررسی های بیشتر در این مورد برای سطوح اطمینان و استفاده از کتابخانه نیاز است.
منبع چکیده:
9- Holman,-Lucy. “A comparison of computer-assisted instruction and classroom bibliographic instruction”. Reference-and-User-Services-Quarterly. Fall 2000; 40(1): 53-60.
شماره فیش (26) کد (PP) شماره منبع (10) شماره صفحه () نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش اطلاعات
موضوع جزئی: کارآرای برنامه های آموزشی
مطابق با چشم انداز کتابخانه فلچر دانشگاه ایالتی آریزونا کارایی آموزش اطلاعات را در میانه های 1999 تا میانه های 2000 مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی اعضای دپارتمان ها و کتابداران موضوعی مشارکت داشتند. برنامههای آموزشی شامل کلاس مهارتهای پایه، دوره های مداوم آموزشی تدریس شده بوسیله کتابداران نتایج این بررسی برای برنامه ریزیهای آینده مورد استفاده قرار گرفت.
منبع چکیده:
10- D'Angelo,-Barbara-J. “Integrating and assessing information competencies in a gateway course”. Reference-Services-Review. 2001; 29(4): 282-293.
شماره فیش (27) کد (PP) شماره منبع (11) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی
موضوع جزئی: ارزشیابی نسبت به سنتی
دانشگاه دکین برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی را ایجاد کرد و آنها را اسمارت سرچر نامید که بخشی از برنامه های مهارتهای اطلاعاتی کتابخنه در بعداز 2000 بود. گزارش نتایج بررسی مقایسه و ارزیابی این روش آموزشی با نوع سنتی عادی بود. که دانشجویانی که بصورت رو در رو آموزش می بینند نسبت به آنهایی کاملاً با برنامه های آموزشی آنلاین آموزش دیده اند متوسط نمره پس آزمون بالاتری کسب کرده اند و دانشجویان تمایل به جلسات کتابخانه ای رو یا رو بیشتر درباره مهارتهای کتابخانه ای نشان می دهند تا آنهایی که در جلسات برنامه های آموزشی آنلاین دارند.
منبع چکیده:
11- Chrukovich,-Marion; Oughtred,-Christine. “Can an online tutorial pass the test for library instruction?: an evaluation and comparison of library skills instruction methods for first year students at Deakin University”. Australian-Academic-and-Research-Libraries. March 2002; 33(1): 25-38.
شماره فیش (28) کد (PP) شماره منبع (12) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی
موضوع جزئی: کاربرد
گزارش برای همکاری بین کتابداران و دپارتمان دانشکده سنگال (تورنتو) برای توسعه و کاربرد برنامه های آموزشی آنلاین تعاملی برای دانشجویان سال اول که از فناوری مبتنی بر وب استفاده شده بود. اهداف بحث شده شامل افزایش آگاهی دانشجوی از منابع کتابخانه و افزایش سطوح سواد اطلاعاتی و مهارتهای جستجوی پایه است.
منبع چکیده:
12- Donaldson,-Kelly-A. “Library Research Success: Designing an Online Tutorial To Teach Information Literacy Skills to First-Year Students”. Internet-and-Higher-Education; v2 n4 p237-51 Win 2000.
شماره فیش (29) کد (PP) شماره منبع (13) شماره صفحه (از چکیده) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی:
موضوع جزئی:
منبع چکیده:
13- AUTHOR: Bury-Sophie; Oud-Joanne. “usability testing of an online information literacy tutorial”. Reference-Services-Review. 33 (1) 2005, pp.54-65. refs.
- خانم رفوا من بخش "برنامه های آموزشی" را از کتاب "وب سایتهای کتابخانه ای" را خوانده بودم و تنها مطلبی که البته برایم خیلی ارزش داشت ترجمه واژه Tutorial بود(برنامه های آموزشی). چون هیچ کجا ترجمه بهتر از این نیافته بودم.
- اطلاعات کتابشناختی ها رو وارد فایل اصلی کردم تا آخر این هفته آن را دوباره برایتون ارسال می کنم.
- روند کار روی بخش 1
این بخش را فردا با مطالعه گسترده تر دنبال خواهم کرد. و به پایان می رسانم.
کامنت آدرس دانشگاه های کشور اصلاح شد، لطفاً آن را بخوانید.
شماره فیش (18) کد (PP) شماره منبع (7) شماره صفحه (؟) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش کتابشناختی
موضوع جزئی: مقدمه برای بحث آموزشی در کتابخانه
کتابداران با اصطلاحات آموزش کتابشناختی، آموزش کاربر، آموزش استفاده از کتابخانه، آشنایی با کتابخانه، و آموزش کتابشناختی کم و بیش آشنا هستند، و تجربیاتی هم در محیط کارشان کسب کردهاند. آنها هدف از آموزشهای کتابشناختی را رساندن جویندگان به اطلاعات موردنیازشان میدانند و همواره در جستجوی راهی هستند که دستیابی به این هدف را تسریع کنند.
گردش در کتابخانه، برپایی دوره مهارتهای کتابخانهای، سخنرانی، جلسات عملی و ... از جمله روشهایی که کتابداران برای آموزش کتابشناختی استفاده میکنند البته گونههای سادهتر و عملیتر آموزش کتابشناختی زیر مورد استفاده واقع میشد:
مانند استفاده از نوارهای دیداری و شنیداری؛ نمایش اسلاید؛ برپایی مجامع گزارش پایان نیمسال؛ و تشکیل کارگاههای مرتبط با شناخت ابزارهای مرجع یا حوزههای موضوعی خاص.
اما از آغاز دهه 1980، علایق برخاسته از فنآوری اطلاعات بسیاری شیوههای مربوط به آموزش کتابشناختی را تحت تأثیر قرار دادهاند، استفاده از اسلاید و سایر صورتهای دیداری و شنیداری، ایستا و منسوخ تلقی شده و نمایش بر روی صفحه پایانهها و سایر فنآوریهای وابسته به رایانه بهگونهای فزاینده الزامی بهنظر میرسند.
منبع:
6- مری، بیگز . " آموزش کتابشناختی ". دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، . ترجمه مرتضی کوکبی. ج.1، ص. ؟.
شماره فیش (16) کد (B) شماره منبع (3) شماره صفحه (100-1) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش سواد اطلاعاتی
موضوع جزئی: طراحی و تولید منابع آموزشی
طراحی منابع آموزشی به هنر و ذوق و نیز دانش طراحی و هنر نوشتن و دانش در مورد موضوع مربوطه نیاز دارد. برای طراحی و تولید انواع بروشورها، دستنامه ها، برگه های اطلاعاتی و نشریه کتابخانه به صورت چاپی و الکترونیکی ضروری است که این مهارتها و دانش را بدست آورد و به کار برد. به طور کلی، برای تولید این منابع عناصر زیر باید مورد توجه باشد:
زیبایی
منابع آموزشی باید جاذبه لازم را داشته باشند. از طرح و رنگهای مناسب باید استفاده کرد. چون لازم است این منابع باید به طور مداوم ویرایش شوند، بهتر است طراح و رنگ آنها هر چند وقت یک بار عوض شود.
ساختار
منابع آموزشی باید دارای ساختاری مشخصی باشند. در ابتدا مقدمه ی کوتاه در مورد هدف تهیه و اجزای مورد بحث درآن منبع باید آورده شود. سپس باید بخشهای مختلف معرفی شده را نوشت. هر بخش باید یک عنوان گویا و کوتاه داشته باشد. منابع آموزشی گام به گام باید با ارائه مثال و تصویر به درک بیشتر مطالب کمک کننند.
سبک نگارش
منابع آموزشی باید دارای نثر بسیار ساده و قابل دکر باشند از جمله های کوتاه و اصول نقطه گذاری استفاده شود. در متن از مفاهیم تخصصی و غیره قابل درک برای فراگیر استفاده نشود و در صورت نیاز با مثال ملموس، درک آنها آسان شود.
بسیاری از منابع آموزشی را می توان برای کاربران راه دور در سایت کتابخانه قرار داد. این منابع نیز باید طرح، ساختار و نثر مناسب داشته باشند. فراموش نشود که این منابع برای آموزش مفاهیم و مهارتهاست و در بسیاری موارد به تنهایی و بدون شرکت در کلاس یا کارگاه استفاده می شوند. بنابراین، باید با استفاده از نظریه های مربوط به آموزش و یادگیری آنها را تهیه کرد. برای مثال برای ارایه بحث پیچیده ای مانند جستجو در فهرست رایانه ای ، از آموخته های پیشین فراگیران یعنی اطلاعات آنها در باره برگه دان ها نیز باید استفاده کرد. یا ابتد جستجو ساده و سپس جستجو پیشرفته توضیح داده شود. همچنین، از مثالهای ملموس برای درک بهتر مفاهیم استفاده شود و با استفاده از تصویر یا نمودار روابط بین مفاهیم را نشان داد.
شماره فیش (17) کد (B) شماره منبع (3) شماره صفحه (99) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آموزش سواد اطلاعاتی
موضوع جزئی: کاربرد فناوری در آموزش
همانطور که بیشتر توضیح داده شد، فناوری عاملی است که به مدرسان کمک می کند تا مطالب آموزشی را متناسب با نیازهای فراگیران عرضه کنند. برای نمونه انواع فیلم، اسلاید، برنامه های رایانه و ویدوپروژوکتور به آموزشگر کمک می کند تا در حد ممکن به تفهیم بیشتر موضوع آموزشی بپردازد. فناوری نوین کمک مؤثر در آموزش و فراگیری خود مدار است. با کمک آن می توان انواع مباحث آموزشی و انواع اسلایدها را به طور مناسب طراحی کرد و به کمک رایانه و ویدئوپروژکتور ارائه داد. این وسایل می توانند به تنهایی نیز جای مدرس را گرفته برای خودفراگیری به کاربران ارائه شوند. می توان انوع اسلایدها و فیلمهای مربوط به کتابخانه و چگونگی بهره گیری از آن و یا برنامه آموزشی الکترونیکی در مورد انواع موتورهای جستجو یا پایگاه ها و فهرستهای رایانه ای را تهیه کرد و اختیار فراگیران قرار داد تا در وقت آزاد خود از آنها استفاده کنند . در حال حاضر بسیار از این برنامه های آموزشی در بازار موجود است.
شماره فیش (1) کد (pp) شماره منبع (1) شماره صفحه (27) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم
موضوع کلی: آموزش اکترونیکی
موضوع جزئی: تعریف
با گسترش فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی ،امروزه روش های جدیدی در عرصه آموزش و یادگیری به وجود آمده است ،که یکی از این روش ها آموزش الکترونیکی است.
آموزش الکترونیکی ،آمووزش مبتنی بر فناوری های ارتباطی مانند رادیو ،تلویزیون،وسایل ارتباطی و شبکه رایانه ای به ویژه اینترنت است.اصطلاح آموزش الکترئنیکی ،شامل جموعه وسیعی از کاربردها و عملکردها از جمله آموزش مبتنی بر وب ،آموزش مبتنی بر رایانه ،کلاس های مجازی و منابع اطلاعاتی و کتابخانه های دیجیتالی است.
شماره فیش (2) کد(w) شماره منبع (1) شماره صفحه () نوع یادداشت: تلخیص مستقیم
موضوع کلی: آموزش اکترونیکی
موضوع جزئی: اهمیت
رویکرد گسترده به سوی آموزش اکترونیکی خود گواه این است که سیستم نوین آموزش الکترونیکی فوائد و مزایای منحصر به فردی را برای افراد، سازمانها ومراکز آموزشی به همراه دارد . شیوه نوین آموزش الکترونیکی با بکار گیری آخرین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات پارادایم های جدیدی را خلق کرده است و افق های روشنی را در عرصه آموزش ارائه می دهد. امروزه هر سازمانی که بتواند سریعتر با نیروی کار، مشتریان، عرضه کنندگان و نمایندگیهایش . . . ارتباط برقرار نماید و آنها را از آخرین تغییرات و دستاوردهای علمی آگاه کند برنده میدان رقابت است واز امتیاز بیشتری برای بدست آوردن فرصتهای موجود جهت پیشی گرفتن از رقبا برخوردار خواهد شد. شرکت ها با به خدمت گرفتن سیستم آموزش الکترونیکی بهمراه طرحی جامع ، کلی و استرتژیک برای پیاده سازی آن قادر خواهند بود تا از مزایای فراوان آن از قبیل تنوع در آموزش، انعطاف پذیری و سرعت بهره لازم را ببرند . (این قسمت رو می توانیم به کتابخانه ها لینک دهیم)
شماره فیش (3) کد (w)شماره منبع (2) شماره صفحه () نوع یادداشت: تلخیص مستقیم
موضوع کلی: آموزش
موضوع جزئی: انواع
اینترنت در عرصه های آموزشی نیز چالش های جدیدی را ایجاد کرده است. استفاده از بستر و زیرساخت مناسب اینترنت برای آموزش ، در سالیان اخیر بشدت مورد استقبال قرار گرفته است. آموزش الکترونیکی، آموزش مبتنی بر کامپیوتر (CBT) ، آموزش مبتنی بر اینترنت (IBT) و آموزش مبتنی بر وب (WBT) نمونه اسامی انتخاب شده برای روش های جدید آموزشی می باشند. آموزش (یاد دادن و یاد گیری)در سالیان آینده با انقلابی بزرگ روبرو خواهد شد. امکانات سخت افزاری و نرم افراری موجود، بشریت را بسمت یک انقلاب بزرگ آموزشی سوق می دهد. آموزش های Online از سال ۱۹۹۰ مطرح و همزمان با رشد تجهیزات و امکانات مربوطه در دهه گذشته ، گام های مؤثری را در این زمینه برداشته شده و اینک در نقطه عطفی قرار گرفته است. آشنایی با سیستم های آموزشی جدید برای همه دست اندرکاران امر آموزش ، از اهم وظایف است.
شماره فیش (4) کد(w) شماره منبع (2) شماره صفحه () نوع یادداشت: تلخیص مستقیم
موضوع کلی: آموزش اکترونیکی
موضوع جزئی: سطوح آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیکی در چهار گروه عمده طبقه بندی می گردد. گروه های فوق سطوح متفاوت آموزشی از ابتدایی تا سطوح پیشرفته(پایگاه دانش،حمایت فنی online،آموزش نامتقارن،آموزش همزمان) را تضمین می نمایند:
▪ پایگاه های دانش. (این قسمت فقط مربوط به کتابخانه است و توضیح دادم و سه قسمت بعدی در حد نام آورده شده )
پایگاه های دانش و اطلاعات خود بعنوان یک آموزش واقعی در نظر گرفته نمی شوند. بانک های اطلاعاتی شکل اولیه ای از آموزش الکترونیکی می باشند. بانک های اطلاعاتی فوق را می توان در سایت های نرم افزاری متعدد، در اینترنت مشاهده نمود. بانک های اطلاعاتی با یک روش سیستماتیک قادر به ارائه توضیحات و راهنمائی های ضروری در ارتباط با سؤالات مطرح شده در رابطه با نرم افزار می باشند. در این راستا دستورالعمل های لازم بمنظور انجام عملیات خاص توسط یک نرم افزار بصورت مرحله به مرحله در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.بانک های اطلاعاتی فوق ، اغلب بصورت متعامل با کاربران خود ارتباط برقرار می نمایند. مثلاً« کاربران می توانند کلمات مورد نظر خود را در بخش مربوطه تایپ تا زمینه جستجو در بانک اطلاعاتی فراهم گردد. در این راستا امکان انتخاب موضوع مورد علاقه بر اساس لیست های مرتب شده (موضوعی و یا الفبائی) نیز وجود دارد.
منابع
مقاله فارسی: علامت PP
1. موسویان،میر عباس . "نگاهی گذرا به روشی نو در عرصه آموزش و یادگیری آموزش الکترونیکی ".ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی .ش 173.اسفند 1384.ص 27 فیش (1)
وب سایت :علامت w
1. http://www.azad.ac.ir/site%20tecnologey/information/aboutme5.htm فیش (2)
2. http://www.articles.ir/article1079.aspx فیش (3و4)
خانم رفوا محتوای بخش 3 به ما در اجرای بخش 4 خیلی کمک می کند چون این بخش میتونه علاوه بر روشن کردن مفهومی که مورد بررسی قرار می گیره ما را در مقابل برخی از چالش های گردآوری اطلاعات یاری کنه.
بخش ۳
امروزه وب بعنوان ابزاری منحصر به فرد، کتابخانه ها را در امر آموزش کاربران کمک میکند. ... (اگر مبحث E-learning بصورت مختصر و صرفاً در چارچوب کارمان اینجا مطرح کنیم خیلی خوبه)
آنلاین توتریال یا خودآموز درونخطی برای راهبردهای آموزشی کتابخانه می توانید مفید باشند مطابق با ACRL آنلاین توتریال باید شامل تمرینات تعاملی همچون شبیه سازی یا سنجش باشد. اینها عمل یادگیری را فعال می کند و اجاز می دهد دانشجویان با پاسخگویی به آنچه فکر می کنند همزمان یادگیری شان را خودارزیابی کنند. آنلاین توتریال ها همچنین باید شیوه ای برای تماس با کتابدار برای سئوال یا بازخورد دادن درباره طراحی توتریال و مفید بودن آن بدهند(EE2:61).
برای خودآموز تعریف زیر مطرح است:
تک آموز یا توتریال بعنوان ابزار آموزشی چاپی یا درونخطی برای تدریس نحوه ی استفاده از یک سامانه ی رایانه ای یا منبع الکترونیکی به مبتدیان است که معمولاً به شیوه ی گام به گام و خودآموز طراحی میشود و غالباً برای آزمودن میزان مهارت فراگرفته شده، پرسش هایی در انتها طرح میشود(OD1:Tutorial ).
کتابداران برای آموزش کاربران کتابخانه، تک آموز یا توتریالها درونخطی را تهیه میکنند تا دانشجویانی که آموزش کتابخانه ای درونخطی را ترجیح می دهند از آنها استفاده کنند. این ابزارهای آموزشی در قالب الکترونیکی معمولاً از طریق اینترنت دسترسپذیر هستند و با فرآیند گام به گام و گاهی تعاملی چگونگی استفاده از تمامی خدمات و منابع مورد نیاز را آموزش میدهند(OD1: Online Tutorial ). برخی از این خدمات عبارتند از:
آنلاین توتریال یا خودآموز درونخطی ممکن توسط کتابداران کتابخانه ها یا توسط کارگزاران تهیه شوند. ... (آیا امکان بسط وجود دارد؟ درواقع چند نوع نظام خدمات آنلاین توتریال وجود دارد: اولی پشتیانی آن را کتابخانه ها و یا موسسات آموزشی برعهده دارند و دومی تجاری هستند که ممکن با هزینه و یا رایگان باشند. اولی قابل اعتمادتر و مؤثرتر است.
(یک چالش برام به وجود آمده چون کتز این مفهوم را به گونه ای تشریح کرده با کارمان همخوانی نداره نظر شما چیه؟ فیش های کتز را بخوانید)
راستی یادم رفت که به شما بگم برید چند تا مقاله در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی بخوانید:
خانم رفوا من چند کار قبلاً در کامنتی با عنوان "برنامه ریزی" داشتم که حالا توانستم یکی از آنها را انجام بدم.
ببینید من توضیح برای کارمان براتون میدم:
42 دانشگاه علوم پزشکی جامعه آماری ما هستند که در ابتدا فرآیند کاریمان به این شکل که:
§ یافتن لینک کتابخانه های مرکزی هریک از دانشگاه ها
§ شماره تماس با کتابخانه های مرکزی هر یک از دانشگاه ها
شیوه گردآوری اطلاعات از نوع مشاهده و مصاحبه است بر مبنای یک چک لیست مقدماتی در فیش شماره 5 موجود ما به استخراج اطلاعات از این وب سایتها می پردازیم سپس برای صحت اطلاعات استخراجی با مسئول کتابخانه ها تماس می گیریم، البته با کسی که از محتوای وب سایت کتابخانه اطلاعاع دارد مصاحبه می کنیم.
1 - دانشگاه علوم پزشکی اراک
www.arakmu.ac.ir 0861 3134766 3135760 خیابان علم الهدی -جنب بیمارستان امیر کبیر
2 - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
www.umsu.ac.ir 0441 221841 232296 ارومیه - انتهای خیابان جهاد
3- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
www.arums.ac.ir 0451 2251053 5510052 - 5510053 اردبیل - خیابان دانشگاه - روبروی دریاچه شورابیل
4- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
www.mui.ac.ir 0311 6685154 - 6688864 6685141 - 6685142 میدان آزادی - خیابان هزارجریب
5- دانشگاه علوم پزشکی اهواز
www.aums.ac.ir 0611 335200 339092 - 335024 اهواز-شهرک دانشگاهی
6- دانشگاه علوم پزشکی ایران
www.iums.ac.ir 021 8052235 8052234 بزرگراه شهید همت
7- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
www.medilam.ac.ir 0841 3334080 3334060 میدان شهید کشوری - خیابان آزادی
8- دانشگاه علوم پزشکی بابل
www.mubabol.ac.ir 0111 2290181 - 2130069 2229015 بابل - خیابان گنج افروز
9- دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
www.hums.ac.ir 0761 36617 31991 - 6- 34275 بندرعباس - خیابان استانداری
10- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
www.bpums.com 0771 2523123 - 2526154 - 2526741 2-2523121 بوشهر -خیابان معلم -روبروی ستاد نماز جمعه
11- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
www.bums.ac.ir 0561 30076 30075 خیابان معلم - بهداری شهرستان 11
12- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
www.tbzmed.ac.ir 0411 3342761 3346147 خیابان دانشگاه - ساختمان مرکزی دانشگاه
13- دانشگاه علوم پزشکی تهران
www.tums.ac.ir 021 66419537 66405666 انتهای غربی خیابان طالقانی
14 دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس
www.modares.ac.ir 021 88007598 88009720
15- دانشگاه علوم پزشکی جهرم
www.jums.ac.ir/ 0791 31520 31523 - 41991 خیابان شهید مطهری - جاده قدیم لار
16- دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
www.rums.ac.ir/ 03531 36310 36962 خیابان امام خمینی - سارمان مرکزی دانشگاه
17- دانشگاه علوم پزشکی زابل (برای وب سایت این دانشگاه در گوگل باید جستجو شود)
- 054200 3222069 2222035 17
18- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
www.zdmu.ac.ir 0541 20884 28110 دکتر شریعتی - کمیته مرکزی دانشگاه
19- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
www.zums.ac.ir 0241 39624 25010 زنجان - بلوار آزادی
20- داشگاه علوم پزشکی سبزوار
www.medsab.ac.ir 0571 27090 - 26700 - 40994 جاده تهران - مقابل اداره پلیس
21- دانشگاه علوم پزشکی سمنان
www.sem-ums.ac.ir/ 0231 12379 20112 سمنان - بلوار مولوی
22- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
www.shmu.ac.ir 02731 34090 31850 خیابان شهدا
23- دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد
www.skums.ac.ir/ 0381 334588 330061 بلوار آیت ا... کاشانی - کمیته مرکزی دانشگاه 23
24- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
www.sbmu.ac.ir 021 2400052 2401022 بزرگراه شهید چمران - اوین - جنب بیمارستان طالقانی
25- دانشگاه علوم پزشکی شیراز
www.sums.ac.ir 071 59317 - 52599 332366 خیابان زند - 20 متر قبل از ساختمان مرکزی دانشگاه 25
26- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
www.uswr.ac.ir 021 2400110 22403054 - 2403055 اوین - خیابان دانشگاه شهید بهشتی - خیابان کودکیار
27- دانشگاه علوم پزشکی فسا
www.fums.ac.ir/ 0731 27091 27093 بلوار رضوانیه 27
28- دانشگاه علوم پزشکی قزوین
www.qums.ac.ir/ 0281 3331007 3344268 بلوار شهید باهنر 28
29- دانشگاه علوم پزشکی قم
www.qomums.ac.ir 0251 36767 7713550 قم - شبکه بهداشتی درمانی قم 29
30- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
www.kaums.ac.ir 0361 556112 443026 میدان پانزده خرداد - جنب اداره پست
31- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
www.muk.ac.ir 0871 3232800 3234900 سنندج - خیابان آبیدر
32- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
www.kmu.ac.ir 0341 213514 26-213025 بلوار جمهوری اسلامی - اداره مرکزی دانشگاه
33- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
www.kums.ac.ir 0831 58045 54434 - 56433 بلوار شهید بهشتی - ساختمان مرکزی دانشگاه
34- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
www.goums.ac.ir 0171 2224540 2224551 از طرف ساری 5 کیلومتر قبل از گرگان - روبروی تپه راهنمایی
35- دانشگاه علوم پزشکی گناباد
www.gmu.ac.ir 053572 3815 2328 خیابان امام خمینی - میدان فرمانداری 35
36- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
www.gums.ac.ir 0131 3229429 3221282 - 3222460 رشت - خیابان نامجو - روبروی استادیوم شهید عضدی
37- دانشگاه علوم پزشکی لرستان
www.lums.ac.ir 0661 22030 3114078 خرم آباد - خیابان معلم
38- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
www.mazums.ac.ir 0151 546835 2262370 - 2262140 ساری - میدان امام - سه راه جویبار -ابتدای بزرگراه بسیج
39- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
www.mums.ac.ir 0511 841006 8412081 - 8413006 خیابان دانشگاه - روبروی دپارتمان پزشکی - سازمان مرکزی دانشگاه
40- دانشگاه علوم پزشکی همدان
www.umsha.ac.ir 081 220773 4-220683 چهارراه شریعتی - ابتدای بلوار آیت ا..کاشانی
41- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
www.yums.ac.ir 0741 2225689 2227229 خیابان مطهری
42- دانشگاه علوم پزشکی یزد
www.ssu.ac.ir 0351 8245446 8245445 صفاییه - خیابان بوعلی - کمیته مرکزی دانشگاه
1. مرور برنامه های آموزشی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
(رمضانی منبع مطالعه کتاب خانم دکتر پریرخ و کتاب دکتر داورپناه و چند مقاله)
2. مرور روند توسعه تکنولوژی های آموزشی
(خانم رفوا با استفاده از مقالات فارسی 1-4 کد PP)
3. تعریف دقیق و روشن از برنامه های آموزشی مبتنی بر وب
(رمضانی با استفاده از فیش های 1-4 و 6 و 9- 15 البته از بخش دوم هم ممکن الگو بگیرم)
4. پژوهش پیمایشی
(هدف، جامعه آماری/نمونه، شیوه گردآوری داده ها و تحلیل، یافته ها و نتیجه گیری)
بخش 4 مهمترین بخش مقاله است مسئولتی آن را هر دومان باید برعهده بگیریم.
من بخش 3 را یکشنبه و بخش 1 را دوشنبه سعی می کنم انجام بدهم.
عنوان پیشنهادی من برای این کار:
"بررسی آموزش وب بنیاد در وب سایتهای کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی کشور "
من عقیده دارم چون کار به صورت پژوهشی و تجربیات خودم و شاید شما میخواد انجام بشه پس بهتر از نظرات و پیشنهادات افراد صاحب نظر و با تجربه بهره ببریم. من از اساتید خانم دکتر پریرخ مدنظر دارم و در دانشکده تان خانم پاکدامن می شناسم. شما هم اگر استاد و دانشجویی مدنظر دارید بهتر موضوع مان را با آنها در میان بگزارید.