بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

فیش ۱۸

شماره فیش (18)   کد (PP)  شماره منبع (7)    شماره صفحه (؟)    نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم      ترجمه

موضوع کلی: آموزش کتابشناختی

موضوع جزئی:  مقدمه برای بحث آموزشی در کتابخانه

کتابداران با اصطلاحات آموزش کتابشناختی، آموزش کاربر، آموزش استفاده از کتابخانه، آشنایی با کتابخانه، و آموزش کتابشناختی کم و بیش آشنا هستند، و تجربیاتی هم در محیط کارشان کسب کرده­اند. آنها هدف از آموزش­های کتابشناختی را رساندن جویندگان به اطلاعات موردنیازشان می­دانند و همواره در جستجوی راهی هستند که دستیابی به این هدف را تسریع کنند.

گردش در کتابخانه، برپایی دوره مهارت‌های کتابخانه‌ای،‌ سخنرانی،‌ جلسات عملی ‌ و ... از جمله روش­هایی که کتابداران برای آموزش کتابشناختی استفاده می­کنند البته گونه‌های ساده‌تر و عملی‌تر آموزش کتابشناختی زیر مورد استفاده واقع می­شد:

 مانند استفاده از نوارهای دیداری و شنیداری؛ نمایش اسلاید؛ برپایی مجامع گزارش پایان نیمسال؛ و تشکیل کارگاه‌های مرتبط با شناخت ابزارهای مرجع یا حوزه‌های موضوعی خاص.

اما از آغاز دهه 1980، علایق برخاسته از فن‌آوری اطلاعات بسیاری شیوه­های مربوط به آموزش کتابشناختی را تحت تأثیر قرار داده‌اند، استفاده از اسلاید و سایر صورت‌های دیداری و شنیداری، ایستا و منسوخ تلقی شده و نمایش بر روی صفحه پایانه‌ها و سایر فن‌آوری‌های وابسته به رایانه به‌گونه‌ای فزاینده الزامی به‌نظر می‌رسند.

منبع:

6- مری، بیگز . " آموزش کتابشناختی ". دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، . ترجمه مرتضی کوکبی. ج.1، ص. ؟.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد