بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

فیش مشترک ۱۱

کد (S/A )   شماره فیش  (11)   شماره منبع (مصاحبه با دکتر مرادی در کتابخانه ملی 17/06/86 )  نوع یادداشت:   تلخیص      مستقیم     ترجمه

موضوع کلی:  شیوه تدوین دایره المعارف ها/ معیار انتخاب مدخل ها

موضوع جزئی:  دسته بندی برای اطلاعات

طی صحبتی که با دکتر مرادی در کتابخانۀ ملی در رابطه با بیان مسئله پژوهشمان داشتیم ایشان و سه دسته بندی برای اطلاعات ذکر کرد:

دستۀ اول حاصل تحقیقات یک یا چند محقق است. که نتیجۀ تحقیقات خود را به صورت مکتوب منتشر می کند.

دستۀ دوم: پس از بررسی اطلاعات دسته اول در طی زمان و ملاحظۀ نقدهای انجام شده روی آنها، اطلاعات اثبات شده به صورت کتاب در می آید.

دستۀ سوم: مقالات دایةالمعارف هستند که از انجام تحقیقات و ارائه نتایج تحقیقات و ملاحظۀ نقدها و مرور های آن و ارائه این نقدها و مرورها به صورت کتاب این تحقیقات به صورت اثبات شده و قطعی در می آید که با استفاده از این مقاله ای برای دایةالمعارف تدوین می شود. مقالات دایرةالمعاررف مربوط به علوم و فنون اطلاعات اثبات و تأیید نشده هستند. برای نمونه گزینش مدخل در دایرةالمعارف برای شخصیت علمی زمانی صورت می گیرد. که ایده ها و خدمات آن ثابت شده است یعنی غیر قابل تغییر است رشتۀ کتابداری و اطلاع رسانی نوپاست و با مسائل و چالش های گوناگون مواجه هستند ولی در جامعه هنوز وظایف و نقش هایش مشخص نشده است.

دکتر محمدرضا داورپناه در کتاب جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی در صفحات 23-27 می گوید در فعالیت­های علمی برای نشر هر اندیشه توالی مشخصی رواج یافته است. از نظر گرین فیلد این توالی دارای مراحلی است:

  1. منابع شکل دهنده اندیشه(خواستگاه مشخصی ندارد)
  2. گزارش به گروهی کوچک در داخل سازمان
  3. ارائه نتایج در گردهمایی­های محلی و ملی
  4. انعکاس در خلاصه مذاکرات کنفران­ها
  5. نشر مقاله در مجلات علمی
  6. بازنگری در بررسی نامه ها
  7. راهیابی به کتاب های مرجع و کتاب­های درسی

در اینجا اشاره می کند اطلاعات به منابع مرجع مانند دایرةالمعارف­ها و دستنامه­ها راه می یابد و دستیابی به اطلاعات آنها از طریق اینگونه منابع امکان­پذیر می شود. نهایتاً ممکن است برخی اندیشه ها، مفاهیم یا اصول موجود در مقاله مورد پذیرش صاحب­نظران رشته­ای خاص قرار گرفته و به عنوان جزئی یکپارچه همراه با دانش موجود آن رشته در کتاب­ها، مثلاً در کتاب­های درسی، جای گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد