بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

سومین اصلاحیه روی موضوع

موضوع:

" حرفه کتابداری و اطلاع رسانی در دایرةالمعارف های کتابداری و اطلاع رسانی"

 

طرح مقدماتی:

1.  تاریخچه

1.1.  تعاریف حرفه

1.2.  حرفه کتابداری

1.3.  حرفه اطلاع رسانی

1.4.  حرفه کتابداری و اطلاع رسانی (پزشکی) و وضعیت کنونی آن در ایران و جهان

1.5.  فلسفه وجودی این رشته ها

1.6.  اهداف و کارکردهای این رشته ها

1.7.  آموزشی این رشته ها

 

2.  شیوه تدوین دایره المعارف ها

2.1.  اهداف

2.2.   ساختار

2.3.  معیار انتخاب مدخل ها

2.3.1.   توجه به این علم در دایره المعارف های کتابداری و اطلاع رسانی

2.3.2.   در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی ایران

 

3.  اطلاعات مرتبط که در ساختار فوق قرار نمی گیرد

 

4.  نتیجه گیری

 

 

بیان مسئله:

دانشنامه از پایه ای ترین کتب در فرهنگ یک ملت و اولین سنگ پایه بنای دسترسی به فرهنگ و علوم و فنون معاصر و روزمره در جهان است. جامعۀ روبه پیشرفت ما نیازمند اطلاع از علوم و فنون جدید در کنار آموختن پایه ها و اصول گذشته است. ما باید بر مبنای نیازهای خود و فرهنگ خاص خود کتابی درخور و مناسب تدوین کنیم.

کتابداری و اطلاع رسانی به عنوان یک علم سابقه ای بسیار طولانی در فرهنگ کشور ما از گذشته بسیار دور داشته است و در دانشگاه­های کشورمان تدریس می شود. توجه به این علم در دایرة­المعارف های گوناگون به دو شکل صورت گرفته اولی اینکه توجه به این علم توسط ارجاع به مقالات مختلف در دایرةالمعارف و دوم تهیۀ مدخلی مستقل به نامه Library and Information Science  .

سئوال اول، حال سئوال اساسی این است که در دایرةالمعارف­های کتابداری و اطلاع رسانی منتشر شده در جهان توجه به این علم به کدام یک از دو صورت بالا بوده است؟

سئوال دوم، اگر توجه به این علم با ارجاع به مقالات صورت گرفته این تعداد مقالات چه قدر بوده آیا توانسته همۀ موارد مربوط  به این علم را بپوشاند؟ و این که آیا می تواند اطلاعات واضح و آشکاری را به مراجعه کننده بدهد؟

 

 

" حرفه کتابداری و اطلاع رسانی در دایرةالمعارف های کتابداری و اطلاع رسانی"

 

دکترمحسن جعفری مذهب

ستار حسینی

ابوذر رمضانی

چکیده

این مقاله با مروری بر تاریخچه حرفه کتابداری و اطلاع رسانی آغاز می شود و با ارائه تعاریف مختلف از واژه حرفه در متون مختلف پرداخته، فلسفه وجودی حرفۀ کتابداری و اطلاع رسانی و اهداف و کارکردهای آن را با نگاهی بر مباحث آموزشی مطرح می کند. در ادامه بر شیوه تدوین دایرةالمعارف­های تخصصی از بعد اهداف، ساختار، معیار انتخاب مدخل­ها اشاره­ای می شود. با مروری بر مقدمه­­ها و نمایه­­ها تمامی دایرةالمعارف­های کتابداری و اطلاع رسانی موجود در مخزن کتابخانه ملی ایران توجه آنها به این حرفه به دو شکل بوده، اول اینکه توجه به این علم توسط ارجاع به مقالات مختلف در دایرةالمعارف و دوم تهیۀ مدخلی مستقل به نام کتابداری و اطلاع رسانی(Library and Information Science  ) است.

یکی ازنتایج عمده این تحقیق این بود که حرفه کتابداری و اطلاع رسانی نوپاست و با مسائل و چالش­های گوناگون مواجه هست و در جامعه هنوز وظایف و نقش­هایش مشخص نشده است.

کلیدواژه ها:

حرفه کتابداری و اطلاع رسانی، کتابداری، اطلاع رسانی، دایرةالمعارف­های تخصصی، دایرةالمعارف­ کتابداری و اطلاع رسانی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد