HEALTH SCIENCE LIBRARIES
کتابخانه نیاز های اطلاعاتی برای آموزش , تحقیق , ومدیریت ,عمل مراقبت های بهداشتی را تامین میکند .واستفاده کنننده گان شامل دانش آموزان ,معلمین, محققین, مدیران خدمات بهداشتی, پزشکان, پرستاران و کارکنان پیراپزشک و مصرف کنندگان مراقبت بهداشتی هستند . کتابخانه با جذبه مراقبت بهداشتی در بخشهای دولتی, خدمات بیمارستانی و اجتماعی ,نهاد های آموزش عالی در نهادهای تحقیقاتی ودر شرکت های دارو سازی یافت خواهد شد .متون و اطلاعات که هم اکنون مورد نیاز استفاده کنندگان گوناگون است گسترش فراتر از علوم بهداشت و زیست پزشکی است که به سمت اقتصاد, نظام اخلاقی, علم مدیریت, قانون, تئوری مدیریت ,علم رفتار شناسی, دانش مدیریت, کشیده شده است .
تاریخچه وتوسعه کتابخانه های پزشکی
مجموعه ای از کتابهای پزشکی مشهور در مصر , چین , یونان و روم باستان وجود داشته و برخی از آنها در دیر ها وو صومعه های قرون وسطایی غرب نگهداری می شده است . فهرست دور پریوری( ( Dover priori شامل لیست 118 کتاب ومنبع پزشکی است . کتابخانه های پزشکی مستقیما" خود به تاسیس دانشکده های پزشکی در دانشگاه های دوران گذشته کرده اند برای مثال : فولرانس ( 1287 ) (Floranc) پاریس (1295) و آبردین (Aberdeen) (1495) که در داشتن مجموعه های پزشکی مشهور هستند
محرک اصلی رشد کتابخانه های پزشکی در انگلستان تاسیس شرکت های پزشکی و انجمن ها وجوامع پزشکی در قرن 17و18میلادی بود .لندن , ادین برگ(Edinburgh) و دوبلین (Dublin) مراکز اصلی آموزش بودند و هزاران نهاد دیگر در شهرها ایجاد شده که هر یک دارای کتابخانۀ شخصی بودند در لندن 18 انجمن پزشکی در توافقی باهم ترکیب شده و انجمن پزشکی رویال (Royal Society ) را تشکیل دادند .نخستین ممحرک این جان مک آلیستر ( John MacAlister) که نخستین مشاور انجمن وکتابدار بود که بعدها به عنوان رئیس انجمن کتابداری برگزیده شد . کتابخانه انجمن که هم اکنون یکی از نخستین کتابخانه های پزشکی انگلستان با دارا بودن 250000جلد کتاب و 2000 نشریه است .
در آمریکا کتابخانه ملی پشکی نقش مهمی در پیشبرد خدمات کتابخانه پزشکی داشته است . این کتابخانه در سال 1836 از کتابخانه اداره جراحی ارتش به وجود آمد این کتابخانه موفقیت خود را مدیون کتتابدارش جان شاو بلینگر است که فهرست نمایۀ اداره جراحی ارتش تهیه و همچنین ماهنامه Index Medecus را در سال 1879تهیه کرده است . گفته شده که در نیمه اول قرن بیستم جهت تمرکز بر گسترش طرح های هم کاری و گسترش مجموعه با دانشگاه هایی از آمریکا و انگلستان ادغام شده بود. در دهۀ 1980 و1990 در فراهم آوری آموزش عالی و مراقبت بهداشتی تغییراتی ایجاد کرد . این عوامل یک دید آشکارتر وواضحتر برای خدمات کتابخانه ,تعادل و جسارت در رفتار , قدرت همکاری و نظم چند بعدی شبکه ای , بهره برداری از تکنولوژی ها واقتباس از مهارت های مدیریت را ملزم کرد .از دهۀ 1990 کتابخانه علوم بهداشت به رشد اینترنت وانتشارات الکترونیکی در سازمان های اینترنتی پاسخ داده اند
تغییرات خدمات آموزشی وبهداشتی
نخستین تغییرات سازمانی ظاههر شده در انگلستان در سال 1960 در خدمات ملی بهداشت national health service )) زمانی که الزامات قانونی برای آموزش دکتری پزشکی منجر به افزایش تعداد کتابخانه ها در بیمارستان ها شد تاثیر مستقیم این حرکت این بود که کارکنان فراهم کننده خدمات کتابخانه و پرسنل NHSتا 72% افزایش یافت و این عامل ذر عوض منجر به درک و قانونی همگانی و مشترک نظامند در سطح حوزه تخصصی شد و نیز منجر به تعیین تعدادی به عنوان کتابدار متخصص در حوزه مورد نظر گردید
اصلاح مراقبت های بهداشتی (Healthcare ) با در نظر گرفتن توالی سازماندهی مجدد و احکام رسمی , تعداد زیاد فشار های وارده, نیاز برای گسترش , گستره و فراگیری , اطلاعات دقیق و به روز (از همه نوع )با حمایت کاری کارکنان خدمات ملی بهداشت در همه سطوح , و علاوه بر این فراهم آوری اطلاعات برای استفاده کننده گان مراقبت های بهداشتی حرکت بزرگی برای تغییر بود چنین اطلاعات محیطی فرصتی برای ایجاد اطلاعات تخصصی و انتشار اطلاعات برای بهداشت فراهم کرد
استراتژی اطلاعات خدمات ملی بهداشت در خدمات کتابخانهای و اطلاعاتی قرار داده شد همنان که هسته فعالیت های خدمات ملی بهداشت بینگر مراقبت بهتر از بیماران و بهبود سلامت هر شخص است که این خود به دسترسی به اطلاعات مفید و نیز توان دسترسی در زمان و مکان مناسب بستگی دارد . تاسیس کنفدراسیون توسعه نیروی کاری تغییرات مدیریتی و سازمانی در کتابخانه های بهداشت در انگلستان ایجاد خواهد کرد
انتقال آموزش پرستاری به بخش آموزش عالی و تاکید آن بر پیشرفت تخصصی در علم پرستاری بر فراهم آوری خدمات اطلاعاتی برای پرستاران دلالت میکند . اساس آموزش پرستاری انتقال آن از کار آموزی درمانگاه – محور به آموزش آکادمیک و تحقیقی است .
در درون آموزش پزشکی کمبود مقدار مضامین ومحتوای آموزشی و کمبود کاربرد اصول آموزشی دانشجو- محور نیاز به ایجاد ارتباط با طراحان برنامه های آموزشی و تاکید بیشتر بز ایجاد و ظهور محیط های آموزشی شبکه ای دارد گزارش (Follet) نقطه عطف مهمی را برای کتابخانه های علوم بهداشت در آموزش عالی انگلستان فراهم کرد . در این گزارش بحث شده از فشار افزایش تعداد دانشجویان , کمبود تسهیلات و تورم بالای قیمت مجلات و کتابها که می تواند با توجه به ملاحضه و نقش نهادهای استراتژیک کاهش پیدا کند . شبکه یابشگر منابع اینترنتی یک سرویس اینترنتی رایگان است که دلیل بر دسترسی موثر به منابع اینترنتی باکیفیت برای آموزش است که میزبان منابع اینترنتی پزشکی و بهداشتی انگلستان است.
استراتژی توسعه و تحقیق خدما ت ملی بهداشت , انگیزه ای بود برای تعدادی از ابتکارات وپیشگامی های زیر : دستیابی به خدمات بهداشتی دانش – مدار در بالینی , تصمیمات سیاسی و مدیریتی که مبنایی برای وابستگی یافته های تحقیقی و علمی و پیشرفت های تکنولوژی به اطلاعات شد .در اینجا نقش مهمی در بازیابی نظامند و ارزیابی متون ایفا می کنند در حالت تخصصی نقش کتابداران در اثبات شیوۀ شاهد – محور ,تعلیم و تاثیر علمی در ارزیابی های نکته سنجانۀ ارزش داده شده به منزلت و ارزش حرفه بسیار مهم است .برداشت کلی از دانش مدیریت با تفاوت بین دانش ضمنی و آشکارتشویقی است برای کتابداران که نقش خود را در شناسایی استراتژی های جدید حمایت از توسعه سازمانی افزایش دهند
تغییرات ایجاد شده در حوزه تخصصی به عبارت دیگر تصور بسیارآگاهانه از آن نیاز آن را برای ادامه یادگیری و مسئولیت و کارداد جهت گسترش تولید و زایش اطلاعات علم بهداشت یادآور میشود .در آمرییکا انجمن کتابداری پزشکی یک خط مشی تغییرات را منتشر کرده است که طرح کلی دانش و مهارت مورد نیاز قرن21 است. در انگلستان انجمن کتابداری قالب کاری را برای ادامه پیشرفت حرفه ای که استفاده کتابداران پزشکی متخصصص و ابزارهای دسترسی به اطلاعات و نیز طرح های حرفه ای پیشرفت و هم چنین کارمندانی که مسئول بررسی نیازمندی های آموزشی وبه اثبات رساندن تعهدات هستند را گسترش داده است
همکاری های تخصصی
شاید بیشتر بخشهای دیگر کتابخانه انگلستان کارمندان در کتابخانه علوم بهداشت در مراتب بالاتر تکثیرات انجمن ها , گروه های موضوعی و گروه های شبکه ای قرار دارند . هر شخصی در جلسات , کنفرانس ها ,در تقسیمات منابع ,و ارائه فعالیت ها شرکت می کند گروه کتابداری پزشکی انجمن کتابداری با 2300 عضو بسیار گسترده است . و از جمله فعالیت های آن تشکیل کنفرانس سالانه و انتشار Dictionary Of Health Library And Information Science است. دیگر گروه ها شامل گروه کتابداران پزشکی دانشگاه ,کنسرسیوم استفاده کنندگان اطلاعات بهداشتی, کمیته مصلحت اندیش خدمات بهداشتی SCONUL))و گروه کتابداران تخصصی NHS است