مرادی , نورالله." دایره المعارف ها ", تهران :فرهنگ معاصر ,1384
دایره المعارف کتابی است چند جلدی حاوی دانش بشری که با تعدادی تصویر مزین شدهویک نمایه وتعدادی تصویر به همراه دارد
_ دایره المعارف آیینه رشد وتوسعه علوم وتفکر در جامعه است و میزان دانشی که در یک دایره المعارف می آید متناسب است با زمان وموقعیت علمی کشوری که دایره المعارف درآنجا تهیه شده است
- دایره المعرف در بخش مرجع پر کاربردترین منبع است
--افلاطون معتقد بود که انسان برای بهتر اندیشیدن لازم است که آدمی همه چیز را بداند
--در دوسده اخیردایره المعارف فرانسوی با عنوان (دایره المعارف یا فرهنگ مستدل علوم و صنایع الگوی دایره المعارف نویسی است
--بزرگترین خصیصه دایره المعارف نویسی هیأت ویراستاران ونحوه ی تنظیم است
-- ویرایشگران ویرایش15برتانیکا به این نتیجه زسید ه بودند که مجموعه ای با نظام الفبایی که با یکدیکر بی ارتباط هستند نمی توانند در خور دامنه رشد فزونگیر دانش بشری باشد و طرح جدید باید سه نیاز خوانندگان را بر آورده سازد
الف) کسب حقیقت یا حقایق با سرعت وسهولت
ب) کشف معانی این حقایق
ج) تجید در تمام زمینه ها ی یادگیری
سأوال اساسی که اینجا مطرح است این است که آیا یک دایره المعارف در یک حوزی تخصصی باید تنها به کار متخصصان آن رشته بیاید یا اینکه باید طوری باشد که به کار دانشجویان سالهای اول دانشگاه و کارهای فوری وسریع بخش مرجع نیز بیاید ودر آنجا مفید باشد
ارزیابی دایره المعرف ها
1) آیا دایره المعرف اثرجدیدی است یا خلاصه شده ویا تجدید نظر شده است درصورتی که خلاصه شده است چه ظوابطی برای انتخاب مقالات به کار رفته است و چه جرح و تعدیل ها و تجدید نظر هایی به کار رفته است به علاوه چه مواردی به مجموعه اضافه شده است
2) در دایره المعارف اعتبار مقالات بی امضا کمتر مقالات امضا دار نیست
3) در مورد دامنه و محدوده آیا هدف و منظور دایره المعارف در مقدمه آن توضیح داده شده است و به این اهداف تا چه حد جامه عمل پوشانده شده است .
4) در تدوین دایره المعارف باید مشخص شود که این اثر برای چه گروهی ودر چه سطحی تدوین شده است
5) آیا توازن در انتخاب به کار رفته است – مثلا مقالات مفصل تر برای موضوعات مهمتر و مقالات خلاصه برای آنهایی که اهمیت کمتری دارند
6) در مورد ارجاعات الف :آیا ارجاعات متقابل اثر در بازیابی مطالب آن مؤثر است یا نه
ب) آیا ارجاعات متقابل به حد کافی در دایره المعارف منظور شده
ج) آیا ارجاعات متقابل ارتباط مناسب و کافی میان مداخل به وجود می آورد
7) در نگارش مقالات باید نویسنده علاوه بر ساده نویسی در اختصار نیز بکوشد (سنگینی فلسفه کتابداری در اینجا منظور است ) وسغی کند در حداقل فضا حداکثر اطلاعات به خواننده بدهد
کد (A ) شماره فیش ( 1) شماره منبع ( A) شماره صفحه (183-84 1) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
موضوع جزئیتاریخچه رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در ایران
کتابداری پزشکی به عنوان اولین رشته تخصصی کتابداری است که ایجاد آن در مرکز پزشکی شاهنشاهی و با انعقاد قرارداد بین این مرکز و دانشگاه کتابداری ایلینوی آغاز شد و قرار بود برنامه آموزشی آن تا پاییز 2357 (پهلوی )آغاز شود .
کد (A ) شماره فیش (2 ) شماره منبع (A ) شماره صفحه ( 198-199) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: کتابداری واطلاع رسانی پزشکی
موضوع جزئی: منابع در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
Mesh
واژه نامه کنترل شده مش فهرستهای موضوعی ویا توصیفگر هایی است که کتابخانه ملی پزشکی آمریکا برای فهرست کردن منابع ونمایه سازی مقالات پزشکی از آن استفاده میکند این منبع در چهار قسمت alphabetize- tree –class –annotated تنظیم شده است وبرای فهرست کردن منابع و نمایه سلزی و برای استفاده در مدلاین کاربرد فراوان دارد این چهار قسمت در ابتدا در دو قسمت الفبایی و رده بندی تظیم شده بود
ص. 198
کد (A ) شماره فیش (2 ) شماره منبع ( ئ) شماره صفحه (12-13 ) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: حرفه کتابداری و اطلاع رسانی
موضوع جزئی: تعریف کتابداری واطلاع رسانی
تعریف حرفه کتابداری
لزوم تعریف حرفه کتابداری از آنجا آاز میشود که تمایزی میان آموزش حرفه ای و غیر حرفه ای وجود ندارد . همچنان که میان مشاغل حرفه ای و غیر حرفه ای در کتابخانه ها تمایزی نیست
استیک دو تعریف در مورد کتابداری و کتابدار ارایه میدهد یکی تعریف تاریخی و دیگری تعریفی است که توسط انجمن کتابداران آمریکا ارایه شده است . در تعریف تاریخی کتابدار متخصصی است در نگهداری ویا مدیریت کتابخانه و کتابداری وظایفی است که به چنین کتابداری محول شده است . با توجه به اهمیت مفهوم و نقش جدیدی که اطلاعات یافته است انجمن کتابداران آمریکا تعریف متفاوتی از کتابدا و کتابداری بیان می کنند :