بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

بررسی برنامه های آموزشی آنلاین کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پ

برای هماهنگی یک کار تحقیقی این وبلاگ طراحی شده است.

فیش ۴ - ۵

کد (A )   شماره فیش  ( 4)   شماره منبع (L)    شماره صفحه (1455-1456 )    نوع یادداشت:   تلخیص      /مستقیم      /ترجمه

موضوع کلی: حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

موضوع جزئی: کتابخانه های بیمارستانی

استاندارد مهم کتابخانه های بیمارستانی عبارتند از: استاندارد کتابخانه های بیمارستانی انجمن کتابخانه های پزشکی (Medical Library Associationام.ال.ای)؛ و استاندارد کمیسیون مشترک تأیید صلاحیت سازمان های مراقبت های بهداشتی ( Joint Commison on Accrediatio Of Health Careجِی.سی.اِی.اچ.اُ.) است. از این استانداردها برای ارزشیابی کتابخانه های بیمارستانی استفاده می شود تا نقاط قوت و ضعف آنها مشخص شود و راهکارهایی برای بهبود وضوع آنها بدست آید.(ص. 1455)

کارکنان. نیروی انسانی کتابخانه های بیمارستانی متأثر از متغیرهایی مانند اندازۀ بیمارستان، سرمایه گذاری بیمارستان در بخش کتابخانه، و تعهدات سازمان در قبال آموزش مداوم است. کتابداران کتابخانه های بیمارستانی خدمات متنوعی ارائه می کنند و گاه نقش های مختلفی چون مدیر کتابخانه، متخصص اطلاع رسانی، کتابدار بالینی (Clinical Librarian )، مدیر پایگاه داده ها، و مانند آن را برعهده دارند. در نتیجه، نیازمند آموزش های گوناگون در مقاطع فوق دیپلم، کارشناس، و کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی هستند.(ص. 1455-1456)

عنوان "کتابداری پزشکی" به کسانی اطلاق می شود که با طی دوره های آموزشی و تجربی ویژه، در نقش مشاوران ثابت یا سیار کاربران اطلاعات پزشکی، به ارزیابی و اصلاح نظام های اطلاع رسانی پزشکی می پردازند. .(ص. 1456)

خدمات(کتابخانه های بیمارستانی) انجمن کتابخانه های پزشکی در آمریکا نوزده خدمت مهم را برای کتابخانه های بیمارستانی توصیه کرده است. کل این خدمات براساس کارکردشان به چهار دستۀ خدمات فنی، خدمات اطلاع رسانی و مرجع، خدمات آموزشی برای بیماران و کاربران خدمات بیمارستانی، و خدمات اداری و مدیریتی تقسیم می شود. (ص. 1456)

 

کد (A )   شماره فیش  ( 5)   شماره منبع (L)    شماره صفحه (1455-1456 )    نوع یادداشت:   /تلخیص     مستقیم      /ترجمه

موضوع کلی: حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

موضوع جزئی: خدمات کتابخانه های بیمارستانی

مهمترین کارکرد کتابخانه های بیمارستانی خدمات اطلاع رسانی است که در حالت پیشرفته دو خدمت زیر:

خدمات منابع پیوست به پرونده بیمار  Literature Attached to Chart (LATCH) نخستین بار در 1967 در بیمارستانی در واشینگتن مورد استفاده قرار گرفت و برپایه آن کتابدار پزشکی همراه متخصصان در تمامی جلسات و همایش های پزشکی و حتی در بعضی موارد در اتاق عمل حاضر می شود تا به نیاز حتی در بعضی موارد در اتاق عمل حاضر می شود تا به نیاز اطلاعاتی تیم پزشکی درمانگر پی ببرد؛ سپس اطلاعات جاری و روزآمد موردنیاز آنها را از میان منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه پیدا کرده و به برگه هایی که وضعیت روزانۀ بیمار را نشان می دهد، الصاق می کند، به طوری که هر روز صبح هنگامی که پزشک برای مقالات موجود در مورد نحوۀ درمان بیمار مطلع می شود. کتابداری که این وظیفه را برعهده دارد اصطلاحاً "کتابدار بالینی" نامیده می شود.

 خدمات آگاهی رسانی فهرست مندرجاتTable of Contents Services (TACOS)  نوعی خدمات هوشمند مرجع است که امکان مرور فهرست مندرجات موجود در کتابخانه را به مراجعان کتابخانه می دهد. با استفاده از این امکان، کاربران می توانند مجلات مورد نیاز را بهتر و دقیق تر انتخاب کنند. (ص. 1456)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد